10 Δεκεμβρίου 2018

Αρχή, πορεία και τέλος της ζωής: βιοηθική προσέγγιση (Ερευνητική Εργασία - Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου Κρήτης)




Αρχή, πορεία και τέλος της ζωής: βιοηθική προσέγγιση (Ερευνητική Εργασία -  Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου Κρήτης) - Βιοηθική και εκπαιδευσή
Αρχή, πορεία και τέλος της ζωής: 
βιοηθική προσέγγιση
Αφίσα εκπαιδευτικού προγράμματος
Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου Κρήτης
Η βιοηθική είναι ένας σχετικά νέος κλάδος της Ηθικής ο οποίος δημιουργήθηκε εξαιτίας της ραγδαίας βιοτεχνολογικής ανάπτυξης στους τομείς της ιατρικής, της βιολογίας και της βιοιατρικής. Σκοπός της βιοηθικής είναι να  εξετάσει τις διχογνωμίες και τα ηθικά προβλήματα που ανακύπτουν από την ανάπτυξη των βιοϊατρικών επιστημών, οι οποίες, ενώ από τη μια μεριά ανοίγουν καινούργιες προοπτικές για την ανθρωπότητα, από την άλλη πλευρά δημιουργούν πλείστους ηθικούς, φιλοσοφικούς και υπαρξιακούς προβληματισμούς. Η «βιοηθική» προσπαθεί να ισορροπήσει τον επιστημονικό προσανατολισμό της βιολογίας, της τεχνολογίας και της ιατρικής με τις ανθρώπινες αξίες και έχει ως στόχο όχι μόνο τη δημιουργία και τη στήριξη συγκεκριμένων ηθικών αρχών, αλλά και την πληρέστερη κατανόηση  τους.

Πιο συγκεκριμένα η βιοηθική εξετάζει τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν από τα πράγματι εντυπωσιακά επιτεύγματα της σύγχρονης επιστήμης, όπως είναι:
η εξωσωματική γονιμοποίηση, η τεχνητή νοημοσύνη, η νανοτεχνολογία, η κλωνοποίηση των ανώτερων θηλαστικών, η προγεννητική διάγνωση, ο βιονικός άνθρωπος, η «αποκρυπτογράφηση» του γονιδιώματος του ανθρώπου και οι γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί. Επιπλέον στα ενδιαφέροντα της βιοηθικής υπάρχουν και ζητήματα που απασχολούν τους ανθρώπους από τη χαραυγή της ανθρώπινης ιστορίας. Τέτοια θέματα είναι το ζήτημα της ευθανασίας, οι αμβλώσεις και  η ευγονική. 

Η διερεύνηση των παραπάνω θεμάτων απαιτεί από τη φύση της μια διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση. Στο πλαίσιο μάλιστα του σχολείου η εξέτασή τους εμπλέκει πλήθος μαθημάτων όπως είναι
τα Θρησκευτικά, η Βιολογία, η Πληροφορική, η Φιλοσοφία και η Κοινωνιολογία. Ωσαύτως τα θέματα αυτά σχετίζονται με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, όπως επίσης και με σημαντικά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας, αφού σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία η Ελλάδα είναι πιθανόν η δεύτερη χώρα σε αμβλώσεις στον κόσμο, με αυξημένα μάλιστα ποσοστά στις ηλικίες κάτω των 18 ετών, ενώ οι Έλληνες κάνουν κατάχρηση των μεθόδων της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και άλλων εφαρμογών της βιοτεχνολογίας.

 Σκοπός της ετήσιας ερευνητικής μας εργασίας, που πραγματοποιήσαμε με τους μαθητές της Α΄ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Ηρακλείου κατά το σχολικό έτος 2013 -2014,  ήταν πρώτον να διερευνήσουμε τις υπάρχουσες αντιλήψεις των παιδιών πάνω στα εξεταζόμενα θέματα. Έπειτα οι ίδιοι οι μαθητές, μέσα από την ερευνητική επιστημονική διαδικασία και μέθοδο να αποκτήσουν μια πληρέστερη και σαφέστερη εικόνα, έτσι ώστε αν χρειάζεται να αναδομήσουν μέσα από τον αναστοχασμό τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις τους, υιοθετώντας πληρέστερα και ορθότερα μοντέλα ερμηνείας των εξεταζόμενων θεμάτων. Τέλος με κάποιες δράσεις που πραγματοποιήσαμε προσπαθήσαμε να διαχύσουμε τα συμπεράσματά μας στο σύνολο των μαθητών της σχολικής μας μονάδας αλλά και στο  ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Δημιουργικός καρπός όλης αυτής της προσπάθειας είναι και το έντυπο που παρουσιάζουμε σήμερα σε ηλεκτρονική μορφή.  
Κ.Ε. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...