Εκπαίδευση ρομπότ και ανθρώπινος εγκέφαλος
|
Η γνωσιακή επιστήμη και η νευροεπιστήμη μπορούν
να εμπνεύσουν τις επόμενες μεγάλες καινοτομίες στη τεχνητή νοημοσύνη.
Ο Josh Tenenbaum, ο οποίος διευθύνει το
εργαστήριο Υπολογιστικής Γνωσιακής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του MIT και είναι
επικεφαλής ενός φιλόδοξου νέου ερευνητικού προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης υπό
την αιγίδα του ΜΙΤ, επονομαζόμενο MIT Quest for Intelligence, ισχυρίζεται ότι
οι επόμενες μεγάλες ανακαλύψεις στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να
εξαρτώνται από τη διερεύνηση του ανθρώπινου μυαλού.
Στο έργο αυτό συμμετέχουν επιστήμονες υπολογιστών
και μηχανικοί από κοινού με νευροεπιστήμονες και γνωσιακούς ψυχολόγους
προκειμένου να διενεργηθεί έρευνα, η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε θεμελιώδη
πρόοδο στο εν λόγω πεδίο. Το όραμα του Josh Tenenbaum, όπως ο ίδιος το
περιέγραψε στο EmTech, ένα συνέδριο που διοργανώθηκε στο ΜΙΤ, είναι η κατασκευή
μιας μηχανής ΑΙ στα πρότυπα ενός βρέφους, με άλλα λόγια μιας μηχανής που είναι
συνάμα «έξυπνη» και έχει ικανότητα εκμάθησης.
Τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί ορισμένες
εκπληκτικές εξελίξεις στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίες όμως έχουν
βασισθεί σε μεγάλο βαθμό σε μία σειρά από καινοτομίες στο χώρο της
υπολογιστικής νοημοσύνης και ειδικά σε μεγάλα και βαθιά (τεχνητά) νευρωνικά
δίκτυα. Για παράδειγμα, η «Βαθιά Μάθηση» έδωσε στους υπολογιστές τη δυνατότητα
να αναγνωρίζουν λόγια στην ομιλία και πρόσωπα στις εικόνες με τέτοια ακρίβεια
όπως ένας άνθρωπος. Στη «Βαθιά Μάθηση» βασίζεται η εντυπωσιακή πρόοδος στα
προγράμματα παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένου του AlphaGo
της εταιρείας DeepMind και η συγκεκριμένη προσέγγιση έχει συμβάλει στη βελτίωση των αυτοκινούμενων οχημάτων και της ρομποτικής.
της εταιρείας DeepMind και η συγκεκριμένη προσέγγιση έχει συμβάλει στη βελτίωση των αυτοκινούμενων οχημάτων και της ρομποτικής.
Ωστόσο, ο Josh Tenenbaum παρατηρεί ότι κανένα από
αυτά τα συστήματα δεν είναι πραγματικά «έξυπνο». Παραθέτοντας τα λόγια του:
«Κανένα από αυτά τα συστήματα δεν έχει την ευελιξία, την κοινή λογική, τη
γενική νοημοσύνη ενός παιδιού ηλικίας δύο ετών ή ακόμη και ενός έτους. Τι
λείπει λοιπόν;».
Η έρευνα του Tenenbaum επικεντρώνεται στην
εξερεύνηση της γνωσιακής επιστήμης με σκοπό την κατανόηση της ανθρώπινης
νοημοσύνης. Με βάση το έργο του διαπιστώθηκε ότι ακόμη και τα παιδιά πολύ
μικρής ηλικίας είναι σε θέση να απεικονίσουν πτυχές του κόσμου χρησιμοποιώντας
ένα είδος έμφυτου τρισδιάστατου μοντέλου. Αυτό δίνει στους ανθρώπους μεγαλύτερη
ενστικτώδη κατανόηση του φυσικού κόσμου από ό,τι έχει ένας υπολογιστής ή ένα
ρομπότ. Όπως ο ίδιος λέει: «Τα παιδικά παιχνίδια είναι σοβαρή υπόθεση καθότι
αποτελούν πειράματα. Αυτό καθιστά τους ανθρώπους τους πιο έξυπνους μαθητές στο
γνωστό σύμπαν».
Πρωτοποριακό έργο του Josh Tenenbaum συνιστά η
ανάπτυξη προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών ικανών να μιμηθούν μερικές από
τις πιο ασαφείς πτυχές του ανθρώπινου νου, χρησιμοποιώντας πιθανολογικές
τεχνικές. Το 2015, μαζί με άλλους δύο ερευνητές δημιούργησαν προγράμματα για
ηλεκτρονικούς υπολογιστές ικανά να μαθαίνουν να αναγνωρίζουν νέους χειρόγραφους
χαρακτήρες, καθώς και ορισμένα αντικείμενα σε εικόνες, έχοντας δει μόνο μερικά
παραδείγματα. Η σημασία του έργου αυτού διαφαίνεται από το γεγονός ότι ακόμη
και τα καλύτερα προγράμματα μηχανικής μάθησης, συνήθως, απαιτούν τεράστιες
ποσότητες δεδομένων εκπαίδευσης.
Το έργο «Quest for Intelligence» επιδιώκει,
επίσης, να διερευνήσει τις κοινωνικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης,
γεγονός που σημαίνει να αιτιολογηθούν οι θεμελιώδεις περιορισμοί και τα
μειονεκτήματα της τεχνολογίας, καθώς και ζητήματα όπως η αλγοριθμική
προκατάληψη και η δυνατότητα επεξήγησης (δηλαδή του λόγου όπου ένα σύστημα ΑΙ
«συμπεριφέρεται» με τον συγκεκριμένο τρόπο).
Ο Tenenbaum σημειώνει ότι
το αρχικό όραμα για την τεχνητή νοημοσύνη, ένα όραμα πλέον πενήντα ετών,
επεδίωξε να αντλήσει έμπνευση από την ανθρώπινη νοημοσύνη, δίχως όμως να
υφίσταται επιστημονικό υπόβαθρο. Το γεγονός, όμως, ότι τα πεδία της γνωσιακής
επιστήμης και της νευροεπιστήμης είναι πλέον πιο ώριμα, καθιστά το ως άνω
εγχείρημα ξεχωριστό.
Πηγή: TechnologyReview
Πηγή: TechnologyReview
ΒάσιαΑντωνίου - Stagiaire EEB
Αναδημοσίευση από: http://www.bioethics.gr/index.php/el/anakoinosis/2139-16-10-2018
Σχετικές αναρτήσεις:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.