Θα επέτρεπες σε ένα αυτόνομο όχημα
τεχνητής νοημοσύνης
να αποφασίσει για τη ζωή σου; |
Τα αυτοκινούμενα οχήματα, τα
οποία έχουν ενσωματωμένη την τεχνητή νοημοσύνη, αποτελούν ήδη μια πραγματικότητα
και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί τόσο ο αριθμός τους όσο και οι ικανότητές
τους.[1]
Παρά το γεγονός ότι τα αυτοκινούμενα
οχήματα θα είναι αδιαμφισβήτητα ασφαλέστερα
από τα συμβατικά αυτοκίνητα, δε θα είναι όμως εφικτό να αποφευχθούν παντελώς τα
ατυχήματα. Μάλιστα τα αποτελέσματα αυτών
των ατυχημάτων θα έχουν προγραμματιστεί χρόνια πριν, από τους προγραμματιστές ή
τους διαμορφωτές της πολιτικής. Σε ένα ατύχημα με αυτοκίνητο συμβατικού τύπου,
η όποια ενέργεια του οδηγού θα εκλαμβάνονταν ως μια απλή ακούσια αντίδραση, ενώ
η αντίδραση των αυτοκινούμενων οχημάτων θα είναι μια εκ των προτέρων ειλημμένη εκούσια
απόφαση.
Η ηθική φύση αυτών των ατυχημάτων
θα είναι εντελώς διαφορετική και εξ αυτού του λόγου οι νομικές και ηθικές προκλήσεις της νέας αυτής
πραγματικότητας θα είναι τεράστιες. Τα αυτόνομα
οχήματα θα λαμβάνουν αποφάσεις οι οποίες
θα επηρεάζουν τη ζωή αρκετών ατόμων. Πώς και με ποια κριτήρια, θα πρέπει να έχει από πριν προγραμματιστεί ένα αυτοκίνητο στην περίπτωση που εμπλακεί σε
ένα αναπόφευκτο θανατηφόρο ατύχημα; Στο εξαιρετικό βίντεο της ανάρτησης μπορούμε να
δούμε ορισμένα από τα σημαντικότερα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν από τη χρήση αυτοκινούμενων οχημάτων.[2]
Ας υποθέσουμε ότι τα φρένα σε ένα αυτόνομο όχημα έχουν
χαλάσει και αυτό πραγματοποιεί μια ανεξέλεγκτη πορεία. Οι υπάρχουσες επιλογές
είναι δυο, είτε το αυτοκίνητο να πέσει πάνω σε κάποιον τοίχο και πιθανότατα να
σκοτωθεί ο οδηγός του ή να συνεχίσει κανονικά στον δρόμο του, στον οποίο όμως εκείνη την ώρα περνούν μερικά παιδιά,
με αποτέλεσμα να αφαιρέσει τη ζωή τους σώζοντας όμως τη ζωή του οδηγού.[3]
Ένας οδηγός ενός ανεξέλεγκτου συμβατικού
οχήματος, πιθανότατα θα προτιμούσε να θυσιάσει τον εαυτό του, παρά να σκοτώσει
τα παιδιά. Στην περίπτωση όμως των
αυτόνομων οχημάτων με πια κριτήρια και ποιος
θα έχει προαποφασίσει για το ποιος θα πρέπει να θυσιαστεί; Θα αποφασίζουν οι κυβερνήσεις,
οι εταιρίες ή οι ίδιοι οι αγοραστές των αυτοκινήτων; Επιπλέον ποιος θα έχει τη
νομική ευθύνη για αυτά τα ατυχήματα; Ας φανταστούμε κάποιον, ο οποίος αγοράζει
ένα αυτοκίνητο απαιτώντας αυτό να έχει προγραμματιστεί ώστε να προστατεύει σε κάθε περίπτωση τη ζωή
του οδηγού. Θα έχει νομικές επιπτώσεις, ο εν λόγω ο οδηγός ή ο προγραμματιστής
του αυτοκίνητου σε περίπτωση που συμβεί ένα θανατηφόρο ατύχημα;
Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι πρέπει να απορρίψουμε τη
χρήση των αυτοκινούμενων οχημάτων. Οι οδηγοί των συμβατικών οχημάτων είναι
συχνά πολύ κακοί οδηγοί. Αρκετές φορές οδηγούν απρόσεκτα, υπό την επήρεια
ουσιών ή ευρισκόμενοι σε κακή ψυχολογική κατάσταση και γίνονται αίτιοι χιλιάδων
θανατηφόρων αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Από την άλλη μεριά τα αυτοκινούμενα
οχήματα, ως υπολογιστικές μηχανές, δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να καταστούν απρόσεκτες, να θυμώσουν, να μην
είναι συνεπείς ή να μεθύσουν…
Όμως πριν από την ευρεία χρήση των αυτοκινούμενων
οχημάτων πρέπει να έχουμε απαντήσει με σαφήνεια σε ερωτήματα του τύπου: Ποιος
και με ποια κριτήρια θα έχει την ευθύνη του προγραμματισμού των εν λόγω οχημάτων;
Σαν καταναλωτές είμαστε έτοιμοι να αγοράσουμε ένα αυτοκίνητο το οποίο μπορεί να
αποφασίσει για τη ζωή μας; Είμαστε έτοιμοι σαν άτομα, άλλα και σαν
κοινωνίες, να αποδεχτούμε τις ηθικές,
νομικές άλλα και φιλοσοφικές ευθύνες που συνεπάγονται από τη χρήση των
αυτοκινούμενων οχημάτων;
Κ.Ε.
Κ.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.