Slippery Slope |
του Ευάγγελου Δ. Πρωτοπαπαδάκη
Φαίνεται
πως αποτελεί αναπόδραστη μοίρα κάθε φιλοσοφικού συστήματος, ανεξάρτητα από τις
προθέσεις και την ικανότητα των θεμελιωτών του, να ακολουθεί την τύχη κάθε
ζωντανού οργανισμού. Αφού αναπτυχθεί φθάνει στην ακμή του και κατόπιν, ύστερα
από μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα –κάτι που εξαρτάται από την λειτουργικότητα
και την οξύτητά του, μετατρέπεται σε διανοητικό –τροποντινά– απολίθωμα,
κατάλληλο μόνο για βιβλιογραφική επισήμανση και αναφορά. Τα μεγάλα, βεβαίως,
φιλοσοφικά συστήματα και αυτά που έχουν να πουν περισσότερα πράγματα από άλλα,
διατηρούνται στον χρόνο κάπως περισσότερο είτε αυτούσια, είτε μέσω της επιρροής
που ασκούν σε μεταγενέστερους διανοητές και στην γενικότερη πορεία του
φιλοσοφικού γίγνεσθαι. Ο σισύφειος αυτός αγώνας συνιστά τον σταυρό αλλά και την
ευλογία της φιλοσοφίας και των κλάδων της, αφού, όσο μάταιη και αν παρουσιάζει
την προσπάθεια της ανθρώπινης σκέψης να συλλάβει και να περιγράψει την
πραγματικότητα, παράλληλα αποτελεί εγγύηση διαρκούς πνευματικής νιότης.
Θα
ήταν, ενδεχομένως, ανεπίτρεπτα αλαζονικό εκ μέρους του φιλοσόφου να προσδοκά
πως έχει κατακτήσει την αλήθεια στο σύνολό της και με τρόπο τέτοιο ο οποίος θα
εξασφαλίσει το τέλος της ιστορίας της φιλοσοφίας. Αυτό στο οποίο μπορεί μόνο να
ελπίζει, είναι πως θα συλλάβει μια πτυχή της αλήθειας και πως αυτή του η
σύλληψη θα διατηρηθεί ως παρακαταθήκη για τους ανθρώπους του μέλλοντος. Ακόμη
ευτυχέστερη είναι η περίπτωση του διανοήματος το οποίο γίνεται σημείο αναφοράς
και καθορίζει τα μέλλοντα είτε κατά συμμόρφωση είτε κατ’ αντίθεση. Αν όλα τα
παραπάνω περιγράφουν την πραγματικότητα, οι περιπτώσεις των J. Bentham και J.
S. Mill είναι από τις πλέον ευτυχείς στην ιστορία της ηθικής φιλοσοφίας.
Ο
ωφελιμισμός, το πνευματικό τέκνο των δύο φιλοσόφων, επιβιώνει ήδη επί δυόμισι
αιώνες. Παρότι το γόητρό του έχει τρωθεί επιστημονικά και οι βασικές του αρχές
έχουν φιλοσοφικά εκπέσει[1], η διείσδυσή του στην κοινωνία παραμένει
εξαιρετικά σημαντική και επίμονη. Η πραγματικότητα αυτή δεν πρέπει να εκληφθεί
μόνο ως έκφραση ευγνωμοσύνης των ανθρώπων προς ένα σύστημα το οποίο επιδίωξε το
συγκεκριμένο και μετρήσιμο έναντι των αφηρημένων γενικών αρχών και των ασαφών
ηθικών επιταγών. Είναι, παράλληλα, και ο πολιτικός χαρακτήρας του διανοήματος.
Η απαίτηση των Bentham και Mill για