Αρχική σελίδα Ηθικά προβλήματα

31 Οκτωβρίου 2018

Μορφές σχολικού εκφοβισμού - Bullying


Σχολικός εκφοβισμός  - Μορφές σχολικού εκφοβισμού – School bullying - Forms of school bullying - Bullying
Σχολικός εκφοβισμός
της Μαρίνας Μόσχα

Το φαινόμενο «bullying» μελετήθηκε στη Νορβηγία για πρώτη φορά το 1978. Το 1987, ο όρος άρχισε να αναφέρεται στα επιστημονικά περιοδικά. Στη χώρα μας αναφέρεται συνήθως με τον όρο «σχολικός εκφοβισμός» ή «ενδοσχολική βία», με πολλές μορφές που μπορούν να συνυπάρχουν ακόμα και συνδυαστικά.
Όλοι μας πλέον έχουμε ακούσει για τον σχολικό εκφοβισμό, για τις διαστάσεις που έχει πάρει ως φαινόμενο πλέον. Η σχολική βία ή school bullying όπως λέγεται, είναι ένα φαινόμενο που δεν εμφανίστηκε ξαφνικά σε όλο τον πλανήτη. Ανέκαθεν υπήρχε στα σχολεία, ανέκαθεν υπήρχαν οι νταήδες ή οι "εξωσχολικοί" που παρενοχλούσαν παιδιά και εφήβους. Τα τελευταία χρόνια όμως φαίνεται ότι υπάρχει αύξηση στην ενημέρωση, στην ευαισθητοποίηση και στην αποτροπή από τέτοιου είδους καταστάσεις, καθώς έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα δικαιώματα του παιδιού και του εφήβου, αλλά και στις επιδράσεις που αφήνουν στις διαπροσωπικές του σχέσεις και γενικότερα στον ψυχικό του κόσμο…
Αυτό που είναι νέο σχετικά με το bullying, είναι οι μορφές που έχουν προστεθεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Όλοι σχεδόν οι έφηβοι είναι εφοδιασμένοι με κινητό τελευταίας τεχνολογίας, λες και είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να έχουν καλές σχολικές επιδόσεις (εδώ ίσως χρειάζεται να αναρωτηθούμε πως στην εποχή της κρίσης, μπορεί ο γονιός να χρωστάει για παράδειγμα στην εφορία, παρόλα αυτά όμως θα έχει αγοράσει κινητό των 800 ευρώ στο παιδί του!). Έτσι λοιπόν η νέα και σύγχρονη μορφή του εκφοβισμού περιλαμβάνει τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό, με την χρήση της κάμερας του κινητού ή των υπολογιστών (που μπορεί να "γράφουν" στα κρυφά) και που ο σκοπός είναι η απειλή ή η ταπείνωση του "θύματος", καθώς οι φωτογραφίες ή το βίντεο θα αποσταλεί σε άλλους συμμαθητές, συνομηλίκους μέσω e-mail ή ακόμα χειρότερα θα ανέβει στο ίντερνετ, στο facebook…
Σχολικός εκφοβισμός  - Μορφές σχολικού εκφοβισμού – School bullying - Forms of school bullying - Bullying
Σχολικός εκφοβισμός

Μορφές bullying
Οι μορφές που μπορεί να πάρει το bullying είναι διάφορες και μπορούν να συνυπάρχουν ακόμα και συνδυαστικά.
  • Λεκτική: γίνεται με την συστηματική χρήση υβριστικών εκφράσεων και φραστικών επιθέσεων, με προσβολές αλλά και απειλές, με ειρωνεία, με πειράγματα και ταπεινωτικούς χαρακτηρισμούς, χρήση παρατσουκλιών, με κοροϊδία ή καζούρα, με εκβιασμό για απόσπαση προσωπικών ειδών του θύματος
  • Σωματική: γίνεται με φυσικό τραυματισμό ή ακόμα και με την απειλή τραυματισμού, μέσα από σπρωξίματα, χτυπήματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, φτυσίματα, μαλλιοτραβήγματα, καταστροφή προσωπικών ειδών του θύματος…
  • Ηλεκτρονική: ο σύγχρονος τρόπος μέσα από την αποστολή υλικού με υβριστικό ή και απειλητικό ακόμα περιεχόμενο με μηνύματα ή και βίντεο στο κινητό, με e-mails, στο facebook, σε chat rooms, χρήση ή και παραποίηση των προσωπικών δεδομένων του θύματος, δημιουργία ιστοσελίδων ή και προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με παραποιημένα και ψεύτικα χαρακτηριστικά, παραποιημένες φωτογραφίες, βίντεο, αποκλεισμός του από δικτυακές ομάδες, απειλητικές κλήσεις στο κινητό του συνήθως από άγνωστα νούμερα...
  • Κοινωνική: γίνεται με την προσπάθεια να απομονωθεί και να αποκλειστεί κοινωνικά το θύμα

30 Οκτωβρίου 2018

Γονιδιακό ντόπινγκ: Είναι ήδη πραγματικότητα; (Μέρος 1ο)


Είναι το γονιδιακό ντόπινγκ ήδη πραγματικότητα;
Είναι το γονιδιακό ντόπινγκ ήδη πραγματικότητα;



Προσέγγιση του όρου ″Ντόπινγκ″

Η φυλή των Κάφρων στην Αφρική ονόμασε ένα πρωτόγονο αλκοολούχο ποτό το οποίο χρησιμοποιούνταν σε θρησκευτικές τελετές ως διεγερτικό με τη λέξη «ντοπ». Άλλες αναφορές περιγράφουν, τους πολεμιστές Ζουλού να χρησιμοποιούν «ντοπ», ένα αλκοολούχο ποτό παρασκευασμένο από φλούδες σταφυλιών και αφέψημα κόλα. Στη Δυτική Αφρική, η χρήση Cola accuminata και Cola nitida ήταν επίσης γνωστή κατά τη διάρκεια του αγώνα στο βάδην ή στο τρέξιμο.
Ακολούθως, οι Ολλανδοί άποικοι Boers χρησιμοποίησαν τον όρο «ντοπ» για να περιγράψουν οποιοδήποτε διεγερτικό αφέψημα και στη συνέχεια, ο όρος διαδόθηκε παγκοσμίως. Τελικά, ο όρος υιοθετήθηκε για ένα ευρύτερο φάσμα ουσιών και στον αθλητισμό, χρησιμοποιώντας αυτές τις ουσίες περιγράφτηκε περαιτέρω ως «ντόπινγκ», όπου εμφανίζεται για πρώτη φορά σε Αγγλικό λεξικό το 1889.

Oρισμός του ″Ντόπινγκ″

Ο πρώτος ορισμός του ντόπινγκ που υιοθετήθηκε το 1963 από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εξωσχολική Εκπαίδευση, αναφέρει:
Ντόπινγκ στον αθλητισμό ορίζεται ως «η χορήγηση ή η χρήση από ένα υγιές άτομο οποιουδήποτε παράγοντα ή ουσίας που φυσιολογικά δεν εντοπίζεται στο σώμα και/ή οποιουδήποτε φυσιολογικού παράγοντα ή ουσίας όταν χορηγείται σε αντικανονικές επιπρόσθετες ποσότητες και/ή μέσω αντικανονικής οδού και/ή με αντικανονικό τρόπο, με σκοπό και αποτέλεσμα την τεχνητή αύξηση και με αθέμιτο τρόπο, της απόδοσης του ατόμου κατά τη διάρκεια του αγώνα».
Σήμερα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Κώδικα Αντι- Ντόπινγκ (World Anti-Doping Code), ως Ντόπινγκ ορίζεται (άρθρα 2.1 έως 2.8) η παρουσία μιας απαγορευμένης ουσίας ή των μεταβολιτών της ή των δεικτών της στο σωματικό δείγμα ενός αθλητή. Ντόπινγκ είναι επίσης η χρήση ή απόπειρα χρήσης μιας απαγορευμένης ουσίας ή απαγορευμένης μεθόδου. Η άρνηση ή η αποτυχία χωρίς καθοριστική αιτιολόγηση, για υποβολή σε συλλογή δείγματος μετά την κοινοποίηση θεωρείται επίσης μια παραβίαση του κανόνα αντι-ντόπινγκ, μαζί με την παραβίαση ή απόπειρα αλλοίωσης οποιουδήποτε μέρος ελέγχου.
Η κατοχή, η διακίνηση, η χορήγηση ή η απόπειρα χορήγησης, η παροχή βοήθειας, η ενθάρρυνση και η συγκάλυψη μιας ουσίας που απαγορεύεται, επίσης θεωρείται ότι είναι παραβίαση του αντι-ντόπινγκ. Η μη παροχή των απαιτούμενων πληροφοριών εντοπισμού και η μη πραγματοποίηση δοκιμών, όπως έχουν οριστεί με βάση εύλογους κανονισμούς συμπεριλαμβάνονται στον κώδικα ως παραβιάσεις κανόνα.

Η Ιστορία της Φαρμακοδιέγερσης

Στην Αρχαία Ελλάδα, ειδικοί περιγράφεται να προσφέρουν στους αθλητές διατροφικά συστατικά προκειμένου να βελτιώσουν τη φυσική τους απόδοση. Οι αθλητές προσπαθούσαν να αυξήσουν τη φυσική τους δύναμη καταναλώνοντας διαφόρων ειδών κρέας ή ζωμό αίματος πριν από τους αγώνες. Ο Φιλόστρατος (2ος αι. π.X.) στο έργο του «Περί γυμναστικής» μας πληροφορεί ότι οι ιατροί, ήταν σημαντικά χρήσιμοι στην προετοιμασία των αθλητών για τους αγώνες και οι μάγειρες ετοίμαζαν ψωμί, καρυκευμένο με χυμό μήκωνος της υπνοφόρου (φυτό από το οποίο παράγεται το όπιο), το οποίο είχε σημαντικές αναλγητικές ιδιότητες. Ο Πλίνιος ο νεότερος (1ος και 2ος αι. μ.X.), αναφέρει επίσης ότι οι Έλληνες δρομείς έπιναν ένα αφέψημα βοτάνων για να αυξήσουν τη δύναμή τους και να είναι ικανοί να αποδώσουν σε αθλήματα μεγάλης διάρκειας.

Στην Αρχαία Ελλάδα οι αθλητές προσπαθούσαν να αυξήσουν τη φυσική τους δύναμη καταναλώνοντας διαφόρων ειδών κρέας ή ζωμό αίματος πριν από τους αγώνες.

Η χρήση ουσιών στη Ρωμαϊκή ιστορία έχει, επίσης, καταγραφεί. Οι αρματοδρομείς έτρεφαν τα άλογά τους με διάφορα μείγματα προκειμένου να τα κάνουν να τρέχουν γρηγορότερα. Περιγράφεται, επίσης, ότι οι μονομάχοι χρησιμοποιούσαν παράγοντες ντόπινγκ για την αύξηση της δύναμης.
Αιώνες αργότερα, η επιστημονική έρευνα για τις διατροφικές συνήθειες κατά τις ολυμπιάδες μάλλον αρχίζει το 1922 και το πρώτο δημοσιευμένο άρθρο  είχε τον τίτλο «Τι τρώνε οι καλύτεροι αθλητές στον κόσμο;» (Paul Schenk 1936, Βερολίνο). Αυτό που μαθαίνουμε από το άρθρο‐ ντοκουμέντο είναι κυρίως ότι υπήρχε ποικιλομορφία στα διαιτητικά σχήματα. Χαρακτηριστικό της εποχής εκείνης ήταν η υπερκατανάλωση πρωτεΐνης, ενώ διαπιστώθηκε και η χρήση βοηθημάτων‐ συμπληρωμάτων διατροφής από κάποιες αποστολές.
Στη σύγχρονη εποχή πρώτος “ντοπαριστής” πρέπει να θεωρείται ο Γιούστους φον Λίμπινγκ, ο άνθρωπος που το 1847 έγινε ο παρασκευαστής του “συμπυκνωμένου ζωμού κρέατος Λίμπινγκ”. Επρόκειτο για ένα συμπλήρωμα διατροφής το οποίο εφοδίαζε τον οργανισμό με μεγάλες ποσότητες κρεατίνης. Φυσικά, εκείνη την εποχή ο οργανωμένος αθλητισμός ήταν ανύπαρκτος και δεν υπάρχουν μαρτυρίες για αθλητική αξιοποίηση του ζωμού. Το Ντόπινγκ στο σύγχρονο αθλητισμό αξιόπιστα καταγράφηκε από το δεύτερο μισό του 19ου Αιώνα:

1865

Η πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση εμφανίστηκε στην κολύμβηση κατά τον αγώνα στο κανάλι του Άμστερνταμ. Συγκεκριμένα, περιγράφηκε η πρόσληψη μιας ανώνυμης ουσίας που βελτιώνει την απόδοση.

1867

Στους δημοφιλείς αγώνες ποδηλασίας 6‐ημερών, οι Γάλλοι αθλητές προτιμούσαν μείγματα με βάση την καφεΐνη, οι Βέλγοι χρησιμοποιούσαν ζάχαρη αναμειγμένη με αιθέρα, ενώ άλλοι χρησιμοποιούσαν αλκοολούχα αφεψήματα ή νιτρογλυκερίνη.

1896

Τη χρονιά αυτή αναφέρεται ο πρώτος θάνατος που προκλήθηκε από το ντόπινγκ. Ο Άγγλος ποδηλάτης A. Linton πέθανε λόγω λήψης εφεδρίνης στον αγώνα Παρίσι‐Μπορντό.

1904

Στο μαραθώνιο του St. Louis, ο Tom Hicks που μόλις είχε κερδίσει τον αγώνα, κατέρρευσε και οι ιατροί διαπίστωσαν πρόσληψη στρυχνίνης και κονιάκ πριν από τον αγώνα.

Tom Hicks
Ο Tom Hicks, στο μαραθώνιο του St. Louis.



1910

O James Jeffrie ισχυρίστηκε, αφού ηττήθηκε από τον Jack Johnson, ότι το τσάι του μολύνθηκε/ντοπαρίστηκε προκειμένου να τον νικήσει. Αυτή είναι η πρώτη αναφορά περίπτωσης στην οποία κατηγορούνται ντοπαρισμένοι αθλητές. Πολλές παρόμοιες περιπτώσεις για ντόπινγκ έχουν αναφερθεί στην Πυγμαχία κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 20ου Αιώνα.

29 Οκτωβρίου 2018

Κοσμογονία: Τι πίστευαν οι λαοί για τη δημιουργία του κόσμου


Η δημιουργία του κόσμου  - Big Bang –  Θρησκευτικές αντιλήψεις των θρησκειών όλου του κόσμου για τη δημιουργία του σύμπαντος - The creation of the world - Big Bang - Religious perceptions of the world's religions to create the universe - μαθημα θρησκευτιών
Η δημιουργία του κόσμου  - Big Bang
Η ιστορία της ανίχνευσης των πρώτων δοξασιών για την κοσμογονία δεν είναι άλλη από την ιστορία της εξάπλωσης του ιμπεριαλισμού και των μεγάλων μεταναστεύσεων. Οι νέοι κατακτητές επιβάλλουν συνήθως τις απόψεις τους στους παλαιότερους κατοίκους ή ερμηνεύουν τις τοπικές δοξασίες με τα δικά τους μέτρα. Όταν αργότερα έρχεται η επιστήμη να ξεδιαλύνει τα πράγματα, η λήθη και οι αναμίξεις δυσκολεύουν το έργο της. Έτσι, αλλού τα πράγματα είναι ξεκάθαρα κι αλλού συγκεχυμένα.

Παντού, σε όλες τις αρχαίες θρησκείες που ασχολήθηκαν με το ζήτημα, και στις δοξασίες όλων των, ανά τους αιώνες, αμόλυντων από τον πολιτισμό φυλών, ο ουρανός προϋπήρξε και ήταν ο χώρος, όπου κατοικούσε κι εξακολουθεί να κατοικεί το υπέρτατο Ων, μόνο ή με συντροφιά. Κάτω από τον ουρανό υπήρχε η απέραντη έκταση των νερών. Με τη θέληση του ή των υπέρτατων Όντων, μέσα από τα νερά αναδύθηκε η ξηρά. Οι διαφοροποιήσεις περιορίζονται στον τρόπο και στη διαδικασία, με την οποία έγιναν όλ’ αυτά.

Ο Δημιουργός άλλοτε είναι πνεύμα, άλλοτε πουλί, από το αβγό του οποίου γεννιέται ο κόσμος, άλλοτε έχει τη μορφή πάνσοφου θηρίου (θηριομορφισμός) κι άλλοτε μοιάζει με άνθρωπο (ανθρωπομορφισμός). Σχεδόν πάντα, ασχολείται με τη δημιουργία της Γης, προκειμένου να εγκαταστήσει σ’ αυτήν ή να γεννήσει επάνω της τον άνθρωπο, τον οποίο ορίζει κυρίαρχο. Συνήθως, ο πρώτος άνθρωπος δεν του αρέσει, τον καταστρέφει και δημιουργεί άλλον, πιο καλόν. Η καταστροφή επέρχεται με έναν κατακλυσμό (στην Ιαπωνία με φωτιά), που αφανίζει τα πάντα και που είναι κοινός για όλες της φυλές της Γης.

Σε όλες τις δοξασίες και σε όλες τις θρησκείες, ο κόσμος πλάστηκε για έναν και μόνο λόγο: Για να χρησιμεύσει ως τόπος κατοικίας και δράσης του ανθρώπου. Ο άνθρωπος άλλωστε είναι το κυριότερο πλάσμα, αν όχι το ίδιο το παιδί του θεού. 

Οι ιθαγενείς των νέων χωρών 

Όταν οι άνθρωποι της Γηραιάς ηπείρου ανακάλυψαν πως δεν είναι μόνοι πάνω στη Γη, άρχισαν να εξερευνούν τις άλλες ηπείρους. Μάλλον έκπληκτοι βεβαιώθηκαν ότι όλοι οι συνάνθρωποί τους, από τους προχωρημένους της ασιατικής Άπω Ανατολής ως τους ιθαγενείς της Αφρικής, της Αμερικής, της

Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ τάξης του Γυμνασίου σε pdf.

Παλιά σχολικά βιβλία του μαθήματος των θρησκευτικών  της B΄ Γυμνασίου  - Old school textbooks of the religious school of the Second grade  Η Καινούργια Διδαχή  και η Κιβωτός η διδασκαλία  του Ιησού Χριστού  - εκκλησιαστική ιστορία Β΄ Γυμνασίου [1965, 1η Έκδοση]  Κ. Σ. Γρηγοριάδης, Χ. Γ. Γκότσης
Η Καινούργια Διδαχή
και η Κιβωτός η διδασκαλία 
του Ιησού Χριστού
- εκκλησιαστική ιστορία Β΄ Γυμνασίο
 [1965, 1η Έκδοση] 
Κ. Σ. Γρηγοριάδης, Χ. Γ. Γκότσης
Πατώντας πάνω στην εικόνα του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου ή του συνδέσμου που σας ενδιαφέρει  μπορείτε να κατεβάσετε το αντίστοιχο σχολικό βιβλίο σε μορφή pdf. Στην παρούσα ανάρτηση υπάρχουν 22 παλιά βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών της Β΄ Γυμνασίου. 
 
Διαχρονικά τα περισσότερα βιβλία των θρησκευτικών της  Β΄ τάξης του Γυμνασίου έχουν ως θέμα τους την Καινή Διαθήκη. Από τα βιβλία της Β΄ τάξης  του Γυμνασίου που παρουσιάζουμε εδώ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον  παρουσιάζει  η «Ερμηνεία περικοπών των επιστολών και των πράξεων των Αποστόλων» την οποία έγραψε  ο  Γεώργιος Δέρβος  το 1909.  Ξεχωρίζει επίσης το βιβλίο του Αργύριου Σακελλαρίου  το οποίο εκδόθηκε το 1915 και τιτλοφορείται : «Ύμνοι εκκλησιαστικοί διά την Α΄ και Β΄ τάξιν των Γυμνασίων», καθώς επίσης και η «Στοιχειώδης Εκκλησιαστική ιστορία» του 1913 με συγγραφέα τον Διομήδη Κυριακό.

Επίσης, πατώντας  στο παρακάτω σύνδεσμο: Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf, εκατοντάδες σχολικά βιβλία (τα οποία  σχετίζονται με το μάθημα των θρησκευτικών), του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Τα βιβλία αυτά  χρονολογούνται από το τέλος του 19ου αιώνα έως  και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και  είναι από την ιστορική συλλογή   του ΙΕΠ.


Επιπρόσθετα, πατώντας στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf τα προηγούμενα βιβλία των Θρησκευτικών: (τα οποία ήταν σε ισχύ έως το διδακτικό έτος 2015 – 2016)

Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Δημοτικού
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Γυμνασίου.
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Λυκείου. 


Περικοπαί εκ των πράξεων
και των επιστολών των αποστόλων
προς χρήσιν της
Β΄ τάξεως των Γυμνασίων 
[1917] Δημ. Ι. Κουϊμουτσόπουλος
Παλιά σχολικά βιβλία του μαθήματος των θρησκευτικών  της B΄ Γυμνασίου  - Old school textbooks of the religious school of the Second grade Ιερά Ιστορία της Καινής Διαθήκης  δια την Β΄ τάξιν των  Γυμνασίων [1939] Βασ. Ε. Πετρούνιας
Ιερά Ιστορία της Καινής Διαθήκης 
δια την Β΄ τάξιν των 
Γυμνασίων [1939]
Βασ. Ε. Πετρούνιας

28 Οκτωβρίου 2018

Πώς δημιουργείται ένας Ναζί; (Video της Walt Disney του 1943 )


Πώς δημιουργείται ένας Ναζί;  (Video της Walt Disney του 1943 ) Ευγονική και Ρατσισμός _ Βιοηθική και Εκπαιδευσή
Πώς δημιουργείται ένας Ναζί;
Το βίντεο που παρουσιάζουμε σε αυτή την ανάρτηση είναι ένα φιλμ κινουμένων σχεδίων με τίτλο: «Η εκπαίδευση θανάτου: Πώς δημιουργείται ένας Ναζί».[1] Πρωταγωνιστής σε αυτό το αντιφασιστικό φιλμ είναι ο Χανς. Ένα αγόρι το οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε στη ναζιστική Γερμανία, εντός της οποίας διαπαιδαγωγήθηκε με αποκλειστικό σκοπό να γίνει άξιος στρατιώτης της Άριας φυλής και υπάκουος οπαδός του Αδόλφου Χίτλερ.

Ο Χανς ανατρέφεται με τέτοιον τρόπο ώστε να βλέπει τους Χίτλερ, Γκαίριγκ και Γκαίμπελς ως την Αγία Τριάδα,  το ναζιστικό ξίφος ως σταυρό, τη Δημοκρατία ως κακιά μάγισσα και το βιβλίο του Χίτλερ «ο Αγών μου» ως Ιερό Ευαγγέλιο… Στον κόσμο που μεγαλώνει, δεν υπάρχει θέση για συμπόνια, οίκτο, τρυφερότητα, ευαισθησία, χάδι και αγάπη. Γαλουχημένος με αυτές τις αρχές ο μικρός μας Χανς ενστερνίζεται  όλες τις ναζιστικές αξίες και

Η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει τον δρόμο για ψηφιακές δικτατορίες - Γιουβάλ Νώε Χαράρι


Κίνδυνοι Τεχνητής νοημοσύνης  - Νώε Χαράρι: Η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει τον δρόμο για ψηφιακές δικτατορίες- βιοηθική προσέγγιση τεχνητής νοημοσύνης  - Artificial Intelligence Risks - Noah Harari: Artificial intelligence opens the way for digital dictatorships - bioethical approach to artificial intelligence
Κίνδυνοι Τεχνητής νοημοσύνης
Η τεχνολογία, ιδίως οι δύο αιχμές της, η τεχνητή νοημοσύνη και η βιοτεχνολογία, μπορούν να διαβρώσουν τα θεμέλια της δημοκρατίας και να υποσκάψουν την ελευθερία και την ισότητα, ευνοώντας τη συγκέντρωση δύναμης στα χέρια μιας μικρής ελίτ, η οποία θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια σύγχρονη τυραννία, μια ψηφιακή δικτατορία.
Αυτό προειδοποιεί ο διάσημος ισραηλινός ιστορικός Γιουβάλ Νώε Χαράρι, συγγραφέας των μπεστ-σέλερ (και στη χώρα μας) "Sapiens" και "Homo Deus", στο νέο βιβλίο του «21 μαθήματα για τον 21ο αιώνα», το οποίο μόλις κυκλοφόρησε.

Ο Χαράρι θυμίζει ότι δεν υπάρχει τίποτε αναπόφευκτο και μη αναστρέψιμο στις σημερινές δημοκρατίες, οι οποίες, παρά τις επιτυχίες τους, αποτελούν ένα «ανοιγοκλείσιμο» του ματιού στον μακρύ ιστορικό χρόνο. Οι μοναρχίες, οι ολιγαρχίες και άλλες μορφές αυταρχικής διακυβέρνησης έχουν υπάρξει για πολύ περισσότερο καιρό -και συνεχίζουν να υπάρχουν σήμερα σε ουκ ολίγες χώρες.

Τα ιδανικά της ελευθερίας και της ισότητας είναι πολύ πιο ευάλωτα από ό,τι νομίζουμε, συνεπώς υπάρχει κίνδυνος να αποδειχθούν εφήμερα, κυρίως λόγω των νέων τεχνολογιών. Ήδη, όπως λέει, στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα η φιλελεύθερη δημοκρατία φαίνεται να χάνει σταδιακά την αξιοπιστία της, καθώς «στριμώχνεται» το μεγάλο στήριγμά της, η μεσαία τάξη, ενώ παράλληλα σε αρκετές χώρες ο πολιτικός λόγος γίνεται ολοένα πιο διχαστικός, δημαγωγικός και αυταρχικός.

Εν μέρει αυτό οφείλεται στο ότι αλλάζει πλέον η τεχνολογία που έως τώρα στήριζε τη δημοκρατία. Οι νέες

27 Οκτωβρίου 2018

Η θεωρία του Ωφελιμισμού.


John Stuart Mill – Ωφελιμισμός - John Stuart Mill - Benefits- moral Philosophy
John Stuart Mill – Ωφελιμισμός
Του Δημήτρη Γ. Καραθανάση Φοιτητή Φιλοσοφικής Σχολής του  Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 

Αρχικά, για να καταλάβουμε την θεωρία του ωφελιμισμού πρέπει να δούμε ποια είναι η βασική του αρχή, σύμφωνα με την οποία οι ανθρώπινες πράξεις για να θεωρούνται ορθές πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να προάγουν την μεγαλύτερη δυνατή ευτυχία για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων. Σαφώς και όλοι με τις πράξεις και τις ενέργειες μας επιδιώκουμε την ευτυχία. Όμως εδώ μπαίνει ένα άλλο ζήτημα, αυτό της ηθικής. Κατά πόσο οι ενέργειες μας είναι ηθικά σωστές ή λανθασμένες κρίνεται από τις συνέπειες που θα έχουν οι ενέργειες μας.

Η ευτυχία όπως έχουν υποστηρίξει στοχαστές όπως ο Mill περιέχει την έννοια της ηδονής. Βέβαια ανάμεσα στις ηδονές υπάρχει μια ποιοτική αξιολόγηση και έτσι μπορούμε να τις διακρίνουμε σε ανώτερες και κατώτερες. Στις ανώτερες μπορούμε να εντάξουμε τις πνευματικές ηδονές που πρέπει να επιδιώκει κάθε έλλογο όν ώστε να είναι πραγματικά ευτυχισμένο. Πέρα όμως από τις πνευματικές ηδονές υπάρχουν όμως και οι σωματικές και αισθησιακές. Αυτού του είδους ηδονών έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν την ευτυχία αλλά μόνο ως ένα βαθμό.

Τα άτομα σύμφωνα με την θεωρία του ωφελιμισμού πρέπει να επιζητούν διαρκώς την ενάρετη ζωή και την πρόοδο που θα οδηγήσει στην αυτοβελτίωση όχι μόνο το ενός ατόμου αλλά του συνόλου. Δηλαδή

26 Οκτωβρίου 2018

Το ιδεώδες της ελευθερίας στον Χριστιανισμό


Ελευθερία και χριστιανική ηθική - Το ιδεώδες της ελευθερίας στον Χριστιανισμό – μάθημα θρησκευτικών – Αυτονομία και ηθική - Freedom and Christian Ethics - The Ideal of Freedom in Christianity - Religious Lesson - Autonomy and Ethics.
Το ιδεώδες της ελευθερίας στον Χριστιανισμό
Η ηθικότητα και η υπευθυνότητα συναντώνται μόνο στους ελεύθερους ανθρώπους. 

του Νικολάου Π. Βασιλειάδη 

Με το κείμενο αυτό ολοκληρώνω  το περί ελευθερίας ερώτημα, υπογραμμίζοντας μια σπουδαία και σημαντικότατη παράμετρο του θέματος αυτού. Την παράμετρο που συνήθως την αγνοούμε, ή την ξεχνούμε και η οποία λέει: Ο ελεύθερος άνθρωπος είναι και υπεύθυνος.

Γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: Ο Θεός που έπλασε τον άνθρωπο, εξαρχής τον άφησε ελεύθερο και αυτεξούσιο. Τον τίμησε με τον αυτεξούσιο, για να ανήκει το αγαθό σ’ εκείνον που θα το επιλέξει όχι λιγότερο από όσο σ’ εκείνον που του έδωσε τα σπέρματα του αγαθού. Ώστε με το αυτεξούσιο, δηλαδή με την ελευθερία, ο άνθρωπος ολοκληρώνεται, και οι πράξεις μας δεν είναι ανεύθυνες. Κάθε κίνηση και ενέργειά μας αποκτά ηθική αξία, διότι το ακούσιο είναι ασταθές, τυραννικό και ξένο προς το πνεύμα του Χριστού.

Συνεπώς δεν υπάρχει ελευθερία χωρίς ηθική ευθύνη. Κάθε μέρα δεχόμαστε ποικίλες επιδράσεις και επιρροές. Όμως χάρη στα προσόντα με τα οποία μας προίκισε ο Θεός έχουμε την ικανότητα και τη δυνατότητα ν’ αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας και να γινόμαστε υπεύθυνοι ρυθμιστές των αποφάσεών μας. Διδάσκει ο ιερός Χρυσόστομος: «Γι’ αυτό άνθρωπε, ο Θεός σε έκανε αυτεξούσιο, για να μην κατηγορείς κατόπιν τον Θεό, ότι δήθεν σε εξανάγκασε».

Επίσης δεν υπάρχει ούτε νοείται ηθική ευθύνη χωρίς ελευθερία. Όποιος αρνείται την ελευθερία, αρνείται την ηθική. Η ελευθερία είναι βασική προϋπόθεση της ενάρετης, της ακέραιης, της έντιμης ζωής, με μία λέξη της ηθικότητος, όπως ακριβώς το πνεύμα, η πνευματική φύση μας, είναι προϋπόθεση της

25 Οκτωβρίου 2018

Γυναίκες που έχουν πραγματοποιήσει άμβλωση αφηγούνται την προσωπική τους εμπειρία.


Ψυχολογικές συνέπιες των αμβλώσεων - Γυναίκες που έχουν πραγματοποιήσει άμβλωση  αφηγούνται την προσωπική τους εμπειρία. Βιοηθική προσέγγιση των αμβλώσεων  - Psychological abuses of abortion - Women who have abortions tell their personal experience. Bioethical approach to abortion
Ψυχολογικές συνέπιες των αμβλώσεων
Στις μέρες μας, οι αμβλώσεις είναι νομικά  επιτρεπτές  στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Επίσης η χώρα μας κατέχει δυστυχώς  το προνόμιο να  διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά αμβλώσεων παγκοσμίως. Πιθανότατα να είναι η δεύτερη  χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό εκτρώσεων σε παγκόσμιο επίπεδο. Μια ιδιαιτερότητα που έχει επίσης η Ελλάδα σχετικά με το θέμα αυτό, είναι ότι οι αμβλώσεις στην πατρίδα μας χρησιμοποιούνται κατά κόρον  ως  μέθοδος οικογενειακού προγραμματισμού.[1]

Εκτός του ότι η άμβλωση αποτελεί ένα σοβαρό ηθικό, φιλοσοφικό, βιοηθικό  αλλά και θεολογικό ζήτημα, η πραγματοποίηση μιας άμβλωσης  έχει σοβαρές δυσμενείς επιπτώσεις και για την ίδια τη γυναίκα που την πραγματοποιεί. Ιδιαίτερα σημαντικές και με μεγαλύτερη διάρκεια  είναι οι ψυχολογικές επιπτώσεις. Κατάθλιψη, ψυχοσωματικές ασθένειες,  διαταραχές στον ύπνο, χρήση αλκοόλ ή άλλων ουσιών, ενοχικό σύνδρομο, φόβος, θλίψη, τάσεις για αυτοκτονία είναι μόνο μερικές από τις ψυχολογικές επιπτώσεις, που συχνά βιώνουν γυναίκες που πραγματοποίησαν μια έκτρωση. 

Η ψυχολόγος Ειρήνη Λεβεντάκη συγκέντρωσε μαρτυρίες από γυναίκες που έχουν κάνει άμβλωση, ηλικίας   από δεκατεσσάρων έως εξήντα ετών.[2] Το κοινό σε όλες αυτές τις μαρτυρίες είναι ότι όλες

24 Οκτωβρίου 2018

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: ποιος τη χρειάζεται σε καιρούς κρίσης;


Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
της Ελένης Σβορώνου

Το ερώτημα «ακούγεται» προκλητικό για τους ευαισθητοποιημένους πολίτες, αλλά υφίσταται και ακούγεται όλο και πιο συχνά: «εδώ χρειαζόμαστε ανάπτυξη, το περιβάλλον θα κοιτάμε;» Ή τίθεται με όρους αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος: «εδώ τα παιδιά μας δε μαθαίνουν να διαβάζουν, να γράφουν και να μετράνε, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) μας μάρανε;». Ή με όρους πολιτικούς: «μαθαίνουν στα παιδιά μας να αμφισβητούν τον καπιταλισμό και την ανάπτυξη, τα κάνουν αριστερούς και οικολόγους.» Η τελευταία άποψη υποστηρίζεται σοβαρά και στις ΗΠΑ από τους νεοσυντηρητικούς κύκλους, όπως μαθαίνουμε από τη νέα αυτή «Βίβλο» της Π.Ε., το τελευταίο βιβλίο του Αλέκου Γεωργόπουλου Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ζητήματα ταυτότητας. Ο όρος «Βίβλος» παραπέμπει στην ποιότητα, το εύρος, την πληρότητα και τη διεισδυτική ματιά της ανάλυσης που επιχειρεί ο συγγραφέας.

Το εγχείρημα μιας συνολικής επισκόπησης και αποτίμησης της Π.Ε, μετά από μισό περίπου αιώνα «ζωής» της, είναι δύσκολο. (Η Π.Ε. αναδύθηκε ως διακριτό πεδίο μάθησης στις δεκαετίας του 1960 και του 1970 στο πλαίσιο του τότε αρτιγέννητου περιβαλλοντικού κινήματος για να συγκροτηθεί στη συνέχεια σε ένα διεπιστημονικό πεδίο μάθησης με διακριτή στοχοθέτηση και μεθοδολογία, αναγνωρισμένο μάλιστα από την Unesco. Στην Ελλάδα θεσμοθετήθηκε επίσημα το 1990 σε εθελοντική βάση, δηλαδή ως προαιρετικό πεδίο διδασκαλίας στο σχολείο). Δύσκολο το εγχείρημα της αποτίμησής της, λοιπόν, ιδίως επειδή οι τάσεις και οι απόψεις για τους στόχους, τη μεθοδολογία και τον χαρακτήρα της Π.Ε.

23 Οκτωβρίου 2018

Ηθική και Κλωνοποίηση: Αντιρρήσεις ηθικής τάξης στα κινεζικά πειράματα


οίηση: Αντιρρήσεις ηθικής τάξης στα κινεζικά πειράματα - Zhong Zhon- Formation: Ethical class objections to Chinese experiments - Βιοηθική-Bioethics-ethics
Zhong Zhong and Hua Hua 
Κλωνοποιημένες θηλυκές μαϊμούδες
Τα ονόματά τους ηχούν εξωτικά, Ζονγκ Ζονγκ και Χούα Χούα. Πρόκειται για δύο θηλυκές μαϊμούδες του γένους μακάκου. Αν και φαίνεται ότι έχουν την ίδια ηλικία, δεν ισχύει. Η μία είναι οκτώ και η άλλη έξι εβδομάδων. Το ξεχωριστό στην περίπτωσή τους προκάλεσε κύματα αντιδράσεων σε ολόκληρο τον κόσμο. Δημιουργήθηκαν από κινέζους επιστήμονες με τον ίδιο τρόπο που «δημιουργήθηκε» πριν από δύο δεκαετίες η πασίγνωστη προβατίνα Ντόλυ. Με άλλα λόγια είναι κλώνοι που προέκυψαν από μια επαναστατική μέθοδο που θεωρητικά στην μετεξέλιξή της θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και στην κλωνοποίηση του άνθρωπου. Οδηγούμαστε λοιπόν προς τα εκεί; 

Προβληματισμός για τα πειράματα στην Κίνα


«Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια τομή, έστω και συμβολική», υποστηρίζει μιλώντας στο Γερμανικό Ραδιόφωνο Deutschlandfunk ο Πέτερ Ντάμπροκ, πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Βιοηθικής. Ο ίδιος πάντως εκφράζει ενδοιασμούς για το μέχρι πού μπορεί να φτάσει η επιστημονική έρευνα. «Υπάρχουν απλά ορισμένα έρματα ηθικής τάξεως, τα οποία εμείς ως κοινωνία εδώ στην Ευρώπη θα πρέπει να κατακτήσουμε» υποστηρίζει. «Για παράδειγμα, θέματα που έχουν να κάνουν με το καλό των ζώων. Είναι κάτι το οποίο με προβληματίζει για τα πειράματα που γίνονται στην Κίνα με τόσο γενετικά εξελιγμένα ζώα, που δεν είναι και τόσο αποτελεσματικά. Δεν ξέρουμε πως θα μετεξελιχθεί το

22 Οκτωβρίου 2018

Freud, Ψυχανάλυση και Προσωπικότητα - Video


του Χρήστου Πηλίτση - Ψυχολόγος, University Of East London

Η συνείδηση μοιάζει με σιντριβάνι που παιχνιδίζει στον ήλιο και ξαναβυθίζεται στη μεγάλη υπόγεια δεξαμενή του υποσυνείδητου από όπου πηγάζει”. SigmundFreud
Η μελέτη της προσωπικότητας προκαλεί το ενδιαφέρον των ειδικών και μη, του τομέα της ψυχολογίας. Η προσωπικότητα μπορεί να εξεταστεί και να μελετηθεί υπό το πρίσμα διαφορετικών θεωριών, κοινός τόπων των οποίων είναι η μελέτη του ατόμου.

Η προσωπικότητα μπορούμε να πούμε πως αντιπροσωπεύει τα χαρακτηριστικά τα οποία εξηγούν τους τύπους συναισθήματος, σκέψης και συμπεριφοράς.

Μια από τις πολλές υπάρχουσες θεωρίες οι οποίες μελετούν τα στοιχεία της προσωπικότητας είναι η Ψυχαναλυτική Θεωρία, ιδρυτής της οποίας είναι ο Αυστριακός ιατρός - ψυχίατρος SigmundFreud. Η θεωρία του για την ανάπτυξη της προσωπικότητας αλλά και της ύπαρξης του ασυνείδητου αποτέλεσαν ορόσημο για την ανάδειξη της. Παρότι οι επιστημονικές του θεωρίες εγείρουν μέχρι και σήμερα έντονη αμφισβήτηση και προβληματισμό (λόγο έλλειψης επιστημονικών τεκμηρίων), είναι γεγονός πως επηρέασε όσο κανένας άλλος την εξέλιξη της ψυχολογίας και της ψυχιατρικής.
Η έννοια του ασυνείδητου είναι αυτή που δελεάζει τον αναγνώστη και τον παροτρύνει να εμβαθύνει περισσότερο στην μελέτη των Ψυχαναλυτικών θεωριών. Αυτό που είχε προτείνει ο S. Freud ήταν πως ο άνθρωπος επηρεάζεται από καταπιεσμένες επιθυμίες και σκέψεις οι οποίες βρίσκονται σε κάποιο μέρος που το άτομο δεν έχει πρόσβαση. Τα όνειρα αποτελούσαν για τον Freud μια διέξοδο όλων αυτών των επιθυμιών, ένας τρόπος δηλαδή εξόδου των ασυνείδητων στοιχείων στην επιφάνεια. Η δομή της προσωπικότητας σύμφωνα με τη θεωρία του χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες στο Εκείνο, το Εγώ και το Υπερεγώ. Τα τρία αυτά στάδια δεν είναι ξεχωριστά αλλά αντίθετα  αλληλεξαρτώνται.



Εκείνο: Περιλαμβάνει έμφυτα στοιχεία τα οποία ενυπάρχουν Μια από τις πολλές υπάρχουσες θεωρίες οι οποίες μελετούν τα στοιχεία της προσωπικότητας είναι η Ψυχαναλυτική Θεωρία, ιδρυτής της οποίας

21 Οκτωβρίου 2018

Βιοτεχνολογία, βιοϊατρική, βιοηθική και βιοθεολογία


Βιοτεχνολογία, βιοϊατρική, βιοηθική και βιοθεολογία - Biotechnology, biomedical, bioethical and biotechnology- Ηθική- χριστιανική ηθική
Βιοτεχνολογία και Βιοϊατρική
του Αντώνη Καρκαγιάννη 

Στην εφημεριδούλα «παρέμβαση» που εκδίδει η Μητρόπολη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου διάβασα προ καιρού εκτενές και εμπεριστατωμένο άρθρο του μητροπολίτη Ιεροθέου για τη συντελούμενη επί των ημερών μας βιοτεχνολογική επανάσταση, η οποία διαδέχεται τη βιομηχανική επανάσταση και ήδη επηρεάζει τη ζωή μας και τη σκέψη μας ριζικότερα απ' ό,τι η τελευταία, θέτοντας ταυτόχρονα ηθικά διλήμματα και επαναθέτοντας, με νέα ένταση, τα παμπάλαια ερωτήματα για τη ζωή και τον θάνατο.

Μου έκανε εντύπωση η ενημέρωση του σεβασμιωτάτου στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία για θέματα που δεν είναι από τα πιο εύκολα και ταυτόχρονα είναι πολύ καινούργια, πολύ πρόσφατα και δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί ευρύτερη εξοικείωση με αυτά. Πράγματι, η εκρηκτική, όπως φαίνεται, συνάντηση της βιολογίας με την τεχνολογία έχει ιστορία μερικών μόνο δεκαετιών και ήδη τα αποτελέσματά της είναι από εντυπωσιακά έως ανατρεπτικά προηγουμένων πεποιθήσεων και βεβαιοτήτων.

Ακόμη πιο μεγάλη ήταν η εντύπωσή μου από την ήρεμη και θετική αποδοχή αυτών των νέων φαινομένων από τον μητροπολίτη Ιερόθεο, που σε πολλά μου θυμίζει τους λογίους κληρικούς του 18ου και 19ου αιώνα, στους οποίους τόσα οφείλει η εθνική μας αυτοσυνειδησία. H επιστήμη και η τεχνολογία ούτε είναι ούτε μπορεί να είναι (εδώ εισχωρεί η ηθική επιταγή) έργο του σατανά, είναι έργο του ανθρώπου για τον άνθρωπο, το «σύνδρομο του Γαλιλαίου» έχει οριστικά ξεπεραστεί στη συνείδηση των φωτισμένων κληρικών.

Το στερεότυπο σχήμα αυτής της ήρεμης και αισιόδοξης αποδοχής της επιστήμης και της τεχνολογίας είναι αρχέγονο και το περίμενα, γνωρίζοντας κάπως το πλουσιότατο συγγραφικό έργο του μητροπολίτη. H επιστήμη και η τεχνολογία αφορά στα «κτιστά πράγματα», από τον μικρόκοσμο του ατόμου ώς τον μεγαλόκοσμο του σύμπαντος. H ορθόδοξη θεολογία αφορά στο άκτιστο νόημα της ζωής και του θανάτου κάθε «κτιστού πράγματος». Δύο θεωρήσεις εντελώς διαφορετικές, που η μια δεν αποκλείει την άλλη.

Λίγες μέρες μετά την ανάγνωση εκείνου του άρθρου, ο μητροπολίτης Ιερόθεος είχε την καλοσύνη και μου

20 Οκτωβρίου 2018

Χρέος μας η ζωή … Ναι στη ζωή – Όχι στα ναρκωτικά.



Χρέος μας η ζωή … Ναι στη ζωή – Όχι στα ναρκωτικά. Εξαρτήσεις - εθισμός, Χριστιανική Ηθική και Μάθημα Ναρκωτικών
Ναι στη ζωή – Όχι στα ναρκωτικά.
Το σύντομο βίντεο που παρουσιάζουμε εδώ είναι από μια εκδήλωση ενάντια στα ναρκωτικά που πραγματοποιήθηκε στην Κάλυμνο. Ο κόσμος της δουλειάς και του πολιτισμού της Καλύμνου  διακήρυξε ΝΑΙ στη ΖΩΗ και ΟΧΙ στα ναρκωτικά. Συγκινούν οι  λεγόμενες «φωνές» των απεξαρτημένων συνανθρώπων μας στην αρχή του βίντεο. Το βίντεο αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση κάποιου μαθήματος που σχετίζεται με τις ναρκωτικές ουσίες και τον εθισμό.

19 Οκτωβρίου 2018

Η νανοτεχνολογία αλλάζει τη ζωή μας


Ηθική και εφαρμογές της νανοτεχνολογίας – Βιοηθική προσέγγιση των εφαρμογών της νανοτεχνολογίας - Ethics and Applications of Nanotechnology - Bioethical Approach to Nanotechnology Applications - Βιοηθική- τεχνητή νοηοσύνη
Νανοτεχνολογία
Της Γιώτας Μυρτσιώτη

Επανάσταση στην ιατρική και στην καθημερινή μας ζωή φέρνει η εφαρμογή της νανοτεχνολογίας -η μετεξέλιξη της μικροτεχνολογίας - που τρέχει πλέον με μεγάλη ταχύτητα σε πολλά πεδία των επιστημών. Οργανικά νανοφίλμς θα αντικαταστήσουν μέσα σε λίγα χρόνια την παραδοσιακή ανάγνωση των εφημερίδων, τον φωτισμό της ΔΕΗ και την παραγωγή ενέργειας· νανοσωματίδια θα βελτιώσουν τα τοξικά φάρμακα για τη θεραπεία των καρκινικών κυττάρων, νανο-σπρέι θα κλείνουν μέσα σε λίγες ώρες τις πληγές και τη ροή του αίματος, ενώ νανο-υλικά θα αποτελέσουν τη νέα «ομπρέλα» για την προστασία των μνημείων.

Πολλές από τις εφαρμογές βρίσκονται σε τελικό πειραματικό στάδιο, ιδιαίτερα στην ιατρική όπου η τρίτη γενιά των νανοδομών δίνει άλλη διάσταση στη διάγνωση, την πρόληψη και τη θεραπεία διαφόρων νόσων με θεαματικά αποτελέσματα.

«Η επιστήμη δεν είναι καινούργια. Κουβαλάει τη συνέχεια της επιστημονικής έρευνας και εφαρμογής που ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια, απλώς οι ρυθμοί είναι ταχύτεροι και οι εξελίξεις τόσο ραγδαίες που εκπλήσσουν ακόμη και τους ίδιους τους επιστήμονες», διευκρίνισε στην «Κ» ο καθηγητής Στέργιος Λογοθετίδης, πρόεδρος του τμήματος φυσικής του ΑΠΘ και διευθυντής του Διατμηματικού - Διεπιστημονικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νανοεπιστήμες & Νανοτεχνολογίες». 

Κινητά και χαρτί 

Στοιχεία νανοτεχνολογίας έχουν, για παράδειγμα, τα κινητά τηλέφωνα που βελτιώνονται διαρκώς. Ετσι σε ελάχιστα χρόνια δεν θα χρειάζεται να πατάμε τα πλήκτρα του κινητού, αλλά να του δίνουμε απλώς

Διδακτικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στο Γενικό Λύκειο (2018-2019)

Διδακτικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στο Γενικό Λύκειο  (2018-2019) - Μάθημα θρησκευτικών- Biethics -education
Διδακτικές Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών

στο Γενικό Λύκειο
Το ΥΠΠΕΘ έστειλε στα σχολεία τη με αριθμ. 175345/Δ2/18-10-2018  εγκύκλιο, με θέμα «Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών και Φυσικής Αγωγής ημερησίου και εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018-2019», όπου περιλαμβάνονται και οι Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών του Ημερήσιου και του Εσπερινού Γενικού Λυκείου.

Σύμφωνα με τις Οδηγίες, κατά το σχολικό έτος 2018-19, στα Θρησκευτικά θα διδαχθούν: 

Θρησκευτικά των Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεων του ημερήσιου Γενικού Λυκείου

Για το μάθημα των Θρησκευτικών των Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεων του ημερήσιου Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2018-2019 ισχύουν η ύλη και οι οδηγίες διδασκαλίας, όπως έχουν οριστεί για το σχολικό έτος 2017-2018, σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. 168781/Δ2/09-10-2017 έγγραφο του ΥΠ.Π.Ε.Θ. («Οδηγίες για τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα ημερήσια και εσπερινά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017-2018»).

Θρησκευτικά των Α΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων του εσπερινού Γενικού Λυκείου

Για το μάθημα των Θρησκευτικών των Α΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων του εσπερινού Γενικού Λυκείου για το

18 Οκτωβρίου 2018

Ο Όσιος Γεράσιμος ο Ιορδανίτης – video



Το παραπάνω βίντεο, παραγωγή της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, είναι μια εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων με θέμα το ζωή του Οσίου Γερασίμου του Ιορδανίτη.

Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών της Α΄ τάξης του Γυμνασίου σε pdf.


http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/view.html?action=download&code=02-02573
Λειτουργική.
Προς χρήσιν των μαθητών 
της Α΄ Γυμνασίου
[1884] 
Π. Ρομποτής, Ι. Ε Μεσολωράς
(διασκευή)

Πατώντας πάνω στην εικόνα του αντίστοιχου σχολικού βιβλίου ή του συνδέσμου που σας ενδιαφέρει  μπορείτε να κατεβάσετε το αντίστοιχο βιβλίο σε μορφή pdf. Στην παρούσα ανάρτηση υπάρχουν 31 παλιά βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών της Α΄ Γυμνασίου.


Ως επί το πλείστον, τα περισσότερα βιβλία των θρησκευτικών της  Α΄ τάξης του Γυμνασίου, μετά τη δεκαετία του 1930, έχουν ως θέμα τους την Παλαιά Διαθήκη.  Από τα παλαιότερα βιβλία της Α΄ τάξης  του Γυμνασίου που παρουσιάζουμε εδώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον  έχει το σχολικό εγχειρίδιο το οποίο τιτλοφορείται ως: «Λειτουργική - Προς χρήσιν των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου» του 1884, με συγγραφείς τους Π. Ρομποτή και  Ι.  Μεσολωρά.  Το βιβλίο αυτό εστιάζει  στη Λειτουργική και στους τρόπους κατήχησης της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας. Επίσης ξεχωρίζει και το σχολικό βιβλίο του μαθήματος των Θρησκευτικών που περιλαμβάνει κοντάκια δεσποτικών εορτών, καθίσματα της Μεγάλης Εβδομάδας και ερμηνευτικές σημειώσεις, με τίτλο:  «Κοντάκια και καθίσματα», του 1924 με συγγραφέα  τον Δημήτριο Κουϊμουτσόπουλο.  Άξιο μνείας είναι και το βιβλίο του Γεώργιου Δέρβου, το οποίο εκδόθηκε το 1909 και περιλαμβάνει περικοπές από τα τέσσερα Ευαγγέλια, ερμηνευτικά σχόλια και πραγματολογικές σημειώσεις.

Επίσης, πατώντας  στο παρακάτω σύνδεσμο: Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf, εκατοντάδες σχολικά βιβλία (τα οποία  σχετίζονται με το μάθημα των θρησκευτικών), του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Τα βιβλία αυτά  χρονολογούνται από το τέλος του 19ου αιώνα έως  και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και  είναι από την ιστορική συλλογή   του ΙΕΠ.

Παλιά σχολικά βιβλία του μαθήματος των θρησκευτικών  της Α΄ Γυμνασίου  - Old school textbooks of the religious school of the first grade  Ερμηνεία περικοπών κατ΄ επιλογήν  εκ των Ευαγγελίων δια  την Α΄ τάξιν του Γυμνασίου [1909]  Γεώργιος Ι. Δέρβος
Ερμηνεία περικοπών 
κατ΄ επιλογήν 
εκ των Ευαγγελίων δια
την Α΄ τάξιν του Γυμνασίου
[1909] 
Γεώργιος Ι. Δέρβος

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...