|
Piaget και ηθική ανάπτυξη |
του Εμμανουήλ Καραμαλάκη – Εκπαιδευτικού
MSc στην Παιδαγωγική – MSc στη Βιοηθική
Πώς ο άνθρωπος αναπτύσσει την ηθικότητά του; Πώς ενστερνίζεται
και εσωτερικοποιεί τις ηθικές του αρχές και αξίες; Πώς οι γονείς, οι
εκπαιδευτικοί και όσα πρόσωπα είναι υπεύθυνα για την ηθική μόρφωση των παιδιών,
μπορούν να παρέμβουν ώστε να τα υποβοηθήσουν στη διαδικασία αυτή; Στα παραπάνω
ερωτήματα προσπαθούν να απαντήσουν οι διάφορες θεωρίες για την ηθική ανάπτυξη. Στα
επόμενα άρθρα αυτής της ενότητας, θα παρουσιάσουμε συνοπτικά τις βασικότερες υπάρχουσες
θεωρίες για την ανάπτυξη της ηθικής σκέψης, δίδοντας περισσότερη έμφαση στη γνωστική
θεωρία.
2.1. Εισαγωγή στη
θεωρία του J. Piaget
Η γνωστικό – εξελικτική
θεωρία, με κύριους εκπροσώπους τον J. Piaget και τον L. Kohlberg, δίνει περισσότερο έμφαση στη διαδικασία, μέσω της οποίας
πραγματοποιείται η εσωτερίκευση του γνωστικού περιεχομένου της ηθικής. Η
διαδικασία ανάπτυξης της ηθικής σκέψης σύμφωνα με τη γνωστική σχολή ομοιάζει με
την αντίστοιχη γνωστική θεωρία για τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού (Κακαβούλης,
2003, σσ. 41-115).
Η θεωρία του J. Piaget για την ανάπτυξη της ηθικότητας (Piaget, 1962, Vugosky, 2008) δίνει περισσότερο
έμφαση στη γνωστική της πλευρά, παρά στα ηθικά συναισθήματα και την ηθική
συμπεριφορά. Ήταν ουσιαστικά ο πρώτος, που με επιστημονική μέθοδο μελέτησε τις
μεταβολές του ηθικού συλλογισμού και πως αυτές σχετίζονται με τις αντίστοιχες
γνωστικές μεταβολές. Ο Piaget
επιχείρησε να δώσει απάντηση στο ερώτημα με ποιον τρόπο το παιδί οικειοποιείται
τους κανόνες της ηθικής συμπεριφοράς και πως αναπτύσσει ένα αίσθημα σεβασμού
προς αυτούς.
Η ουσία της ηθικής κατά τον Piaget είναι ο σεβασμός προς τους κανόνες της
κοινωνίας και η σωστή αντίληψη της δικαιοσύνης, δηλαδή η επικράτηση της
αμοιβαιότητας και της ισότητας μεταξύ των ανθρώπων (Παπούλια-Τζελέπη, 1991 σ. 2264). Για να αποκαλύψει πως αλλάζουν οι
διανοητικές ηθικές δομές σε κάθε ηλικία, πειραματίστηκε με παιδιά διάφορων ηλικιών. Πρωτίστως
έδωσε ιδιαίτερη μεγάλη βαρύτητα πως τα παιδιά αντιλαμβάνονται και κατανοούν
τους κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού σε κάθε φάση της παιδικής ηλικίας (Κρασανάκη, 1987, σσ. 91-97). Ακολούθως μελέτησε
τους ηθικούς κανόνες που θέτουν οι γονείς στο παιδί με τις προτροπές και τις
απαγορεύσεις τους. Επιπρόσθετα χρησιμοποιώντας ζεύγη μικρών ιστοριών με
παραπλήσιο θέμα, προσπάθησε να διαπιστώσει με ποια κριτήρια κρίνουν τα παιδιά
τις ηθικές παραβάσεις (κλοπή, ζημιά, ψέμα). Τέλος διερεύνησε πως αναπτύσσονται
στα παιδιά οι διάφορες ηθικές έννοιες (Ματσαγγούρας,
2001, σ. 454-455, Κακαβούλης, 2003,
σσ. 39-71, Παρασκευοπούλος, τομ 3,
σ.172). Αμέσως παρακάτω θα
παρουσιάσουμε εν συντομία τη θεωρία του Piaget για την
ανάπτυξη της ηθικής σκέψης στα παιδιά.
2.1. Η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης
|
Η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης |
Αφού πρώτα ο Piaget μελέτησε
πως τα παιδιά αντιλαμβάνονται τους κανόνες του ομαδικού παιχνιδιού, (Vugosky, 2000, σσ. 157 -177,
Παρασκευοπούλου, τ.2, 1985, σσ.106-114) έπειτα προσπάθησε να διερευνήσει πως αυτά
κατανοούν τους ηθικούς κανόνες και ποια κριτήρια χρησιμοποιούν για να κρίνουν
αν μια πράξη είναι καλή ή κακή. Από τους κανόνες ηθικής συμπεριφοράς, ο Piagetεπέλεξε
να ερευνήσει αυτούς που αφορούν το ψέμα, την αταξία και την κλοπή (Κακαβούλης, 2003 σσ. 54-61).
Τα συμπεράσματα του τα εξήγαγε δίνοντας στα
παιδιά ζεύγη μικρών ιστοριών, στις οποίες παρουσίαζε συγκεκριμένες πράξεις και
ζητούσε από τα υποκείμενα να τις κρίνουν
(Παπούλια Τζελέπη, 1991 σ. 2264). Για παράδειγμα είναι πολύ γνωστό το
ζεύγος δύο ιστοριών, όπου στη μια ιστορία ένα παιδί έσπασε άθελά του οχτώ
ποτήρια ανοίγοντας την πόρτα ενός δωματίου, ενώ στη δεύτερη ιστορία ένα άλλο
παιδί έσπασε ένα μόνο ένα ποτήρι καθώς προσπαθούσε να κλέψει μαρμελάδα από ένα βάζο(Ματσαγγούρας,
2001, σ. 454-460).
Από
τις αναλύσεις των συστηματικών συζητήσεων που είχε ο Piaget με
τα υποκείμενα των ερευνών του πάνω σε παρόμοιες ιστορίες κατέληξε στα παρακάτω
συμπεράσματα σχετικά με την παιδική αταξία το ψέμα και την κλοπή:
Όσον αφορά την παιδική αταξία, τα μικρότερα
παιδιά αξιολογούσαν τις πράξεις με βάση το υλικό αποτέλεσμα, ανεξάρτητα από τα
κίνητρα. Έτσι ένα παιδί των 7 ετών θα απαντήσει ότι έπρεπε να