Πόλεμος και Χριστιανική Ηθική |
Γεώργιος Ι.
Μαντζαρίδης, Ομότιμος καθηγητής Θεολογικής σχολής ΑΠΘ
Ο πόλεμος, ως ένοπλη και αιματηρή σύγκρουση
οργανωμένων ομάδων, αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα και αγωνιωδέστερα προβλήματα
του ανθρώπου, ιδιαίτερα στην εποχή μας. Η εμπειρία των δύο παγκόσμιων πολέμων,
η ατελείωτη σειρά των πολεμικών εμπλοκών που τους διαδέχονται, αλλά και η
ύπαρξη των τρομακτικών μέσων καταστροφής, που μπορούν να εξαφανίσουν
εκατοντάδες φορές όχι μόνο το ανθρώπινο γένος, αλλά και κάθε ίχνος πολιτισμού
από το πρόσωπο της γης, είναι αρκετά, για να φανερώσουν το μέγεθος του
προβλήματος.
Ο Ηράκλειτος υποστήριζε ότι ο πόλεμος είναι «πατήρ
πάντων». Η άποψη αυτή παραμένει με μικρές παραλλαγές ισχυρή ως σήμερα. Πολλοί
μάλιστα παρατηρούν ότι και η ειρήνη αποτελεί μία μορφή πολέμου, που ασκείται με
την πολιτική ή την οικονομία. Αντίθετα για την Εκκλησία «Πατήρ πάντων» δεν
είναι ο πόλεμος, αλλά ο Θεός της ειρήνης (Β’ Κορ. 13:11). Και η έλευση του Θεού
στον κόσμο είναι ευαγγελισμός ειρήνης (Λουκ. 2:14).
Ο πόλεμος έρχεται ως συνέπεια της αλλοτριώσεως του
ανθρώπου από τον Θεό, τον εαυτό του και τον πλησίον. Κι επειδή η αλλοτρίωση
αυτή με την τριπλή της μορφή είναι γενική, γι’ αυτό και ο πόλεμος αποτελεί
γενικό φαινόμενο.
Ο πόλεμος αποτελεί τραγική περιπέτεια ή δοκιμασία του
ανθρώπου, που δημιουργήθηκε για να ζήσει με αγάπη, ειρήνη και αξιοπρέπεια. Η
αλλοτρίωση από τον Θεό είναι αλλοτρίωση από την αγάπη και την ειρήνη. Είναι
ακόμα αλλοτρίωση από το θεμέλιο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Όταν ο άνθρωπος
αποξενώνεται από τον Θεό της αγάπης και της ειρήνης, που αποτελεί το αρχέτυπο
της υπάρξεώς του, ευτελίζεται και βυθίζεται αναπόφευκτα στην ταραχή και την
καταστροφή. Στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός απευθυνόμενος στον εκλεκτό λαό του λέει:
«Εάν θέλητε και εισακούσητέ μου, τα αγαθά της γης φάγεσθε· εάν δε μη θέλητε,
μηδέ εισακούσητέ μου, μάχαιρα υμάς κατέδεται» (Ησ. 1:19-20). Αλλά και ο ίδιος ο
Χριστός καταδίκασε, όπως γνωρίζουμε, την βία, και είπε μάλιστα ότι «πάντες οι
λαβόντες μάχαιραν εν μαχαίρα αποθανούνται» (Ματθ. 26:52).
Βέβαια η Εκκλησία δεν παραθεωρεί την δύναμη του κακού
μέσα στον κόσμο ούτε αμφισβητεί το δικαίωμα του κράτους να ασκεί την εξουσία
του για την περιστολή του κακού και την διατήρηση της τάξεως (Ρωμ. 13:4). Η
άσκηση όμως της εξουσίας συνεπάγεται και την χρήση της βίας, που δεν
συμβιβάζεται με το