Αρχική σελίδα Ηθικά προβλήματα

30 Ιουνίου 2018

Δημιουργία Υβριδικών και Χιμαιρικών Οργανισμών – Ενημερωτικό κείμενο από την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής

Δημιουργία Υβριδικών και Χιμαιρικών Οργανισμών - bioethics - ethics-Creation of Hybrid and Chimeric Organizations Εισηγητές: Τάκης Βιδάλης, Βασιλική Μολλάκη



1. Ορισμοί

Υβρίδια είναι τα προϊόντα διασταύρωσης οργανισμών που ανήκουν σε διαφορετικά είδη τα οποία όμως είναι αρκετά όμοια ώστε με τη διασταύρωσή τους να προκύπτουν βιώσιμοι απόγονοι, οι οποίοι όμως συνήθως, είναι στείροι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διασταύρωση αλόγου και όνου (γαιδάρου) από την οποία προκύπτει το μουλάρι που δεν αναπαράγεται. Υβρίδια προκύπτουν επίσης από τη διασταύρωση ποικιλιών του ίδιου είδους, κάτι που είναι σύνηθες στη γεωργία για την παραγωγή σπόρων με συγκεκριμένα, βελτιωμένα χαρακτηριστικά.

Υβρίδια είναι δυνατόν να δημιουργηθούν και εργαστηριακά:

α) Τα «εμβρυικά υβρίδια» (embryo hybrids) προκύπτουν με τη γονιμοποίηση ενός ωαρίου ενός είδους με σπερματοζωάριο από ένα άλλο είδος, και άρα φέρουν γενετικό υλικό από δύο είδη οργανισμών. Ήδη από τη δεκαετία του 1960, ωάρια ινδικών χοιριδίων

29 Ιουνίου 2018

Πυθαγόρας - Animated...Φιλόσοφοι - Pythagoras - Animated...Philosophers



Πυθαγόρας - Animated...Φιλόσοφοι  -  Pythagoras - Animated...Philosophers - ηθική Φιλοσοφία
Πυθαγόρας
Οι σημαντικότεροι Φιλόσοφοι όλων των εποχών παρουσιάζονται μέσα από ένα πρωτότυπο πάντρεμα του animation με συνεντεύξεις ακαδημαϊκών, μέσα από την εκπομπή "Animated...Φιλόσοφοι" της Δημόσιας Τηλεόρασης ΕΡΤ3.  Σε αυτό το επεισόδιο η εκπομπή παρουσιάζει τον Πυθαγόρα. Έναν από τους σημαντικότερους φιλοσόφους της αρχαιότητας στον οποίο οφείλουμε πολλά: από τημαθηματική σκέψη και τη θεωρητική θεμελίωση της μουσικής μέχρι τη βαθιά

28 Ιουνίου 2018

Ο πλούτος και η φτώχεια - Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος


Ο πλούτος και η φτώχεια   Wealth and poverty - St. John Chrysostom-xristianiki ithiki- mathima thriskeutikon
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος 
Αν δεις κάποιον να γίνεται πλούσιος χωρίς να το αξίζει, μην τον καλοτυχίσεις, μην τον ζηλέψεις, μην τα βάλεις με τη θεία πρόνοια, μη νομίσεις ότι γίνεται τίποτα στον κόσμο τούτο τυχαία και άσκοπα. Θυμήσου την παραβολή του πλουσίου και του Λαζάρου. O πλούσιος είχε φτάσει στην κο­ρύφωση του πλούτου και των απολαύσεων, ενώ συ­νάμα ήταν σκληρός και απάνθρωπος, πιο άγριος κι από τα σκυλιά. Τα σκυλιά σπλαχνίζονταν το Λάζαρο κι έγλειφαν τις πληγές, που σκέπαζαν το σώμα του, ενώ ο πλούσιος ούτε τα ψίχουλα του τραπεζιού του δεν έδινε στον φτωχό. Ο πλούσιος είχε περισσότερα απ’ όσα του χρειάζονταν. Ο Λάζαρος δεν είχε ούτε τα απόλυτα αναγκαία, ούτε την απαραίτητη καθημε­ρινή του τροφή. Και μολονότι πάλευε συνέχεια με την πείνα και την αρρώστια, δεν αγανάκτησε, δεν βλα­στήμησε το Θεό, δεν παραπονέθηκε ενάντια στη θεία πρόνοια.
Δεν είναι, λοιπόν, αδικαιολόγητο, ενώ είσαι απαλ­λαγμένος από τέτοιες συμφορές, να βλαστημάς το Θεό, όταν άλλοι άνθρωποι, που δοκιμάζονται σκληρά από διάφορα βάσανα, δοξάζουν τον Κύριο ακατάπαυστα; Στο κάτω-κάτω, όποιος υποφέρει, κι αν ξεστομίσει καμιά βαρειά κουβέντα πάνω στον πόνο του, είναι άξιος κάποιας συγγνώμης. Όποιος, όμως, χωρίς να υποφέρει, βλαστημάει το Θεό και χάνει την ψυχή του, ποιάς συγγνώμης είναι άξιος;


Wealth and poverty - St. John Chrysostom- xristianiki ithiki - mathima thriskeutikon
Για ποιό λόγο, άνθρωπέ μου, ο πλούτος σου φαίνε­ται σπουδαίο πράγμα; Αναμφίβολα γιατί σου αρέ­σουν οι σπάταλες απολαύσεις, γιατί ευχαριστιέσαι όταν σε θαυμάζουν ή σε ζηλεύουνοι άλλοι, γιατί μπο­ρείς με τα χρήματά σου να κάνεις κακό στους εχθρούς σου και, τέλος, γιατί όλοι σε φοβούνται για τη δύναμη που σου δίνει ο πλούτος. Ναι, γι' αυτές τις τέσσερις αιτίες κυνηγάς τα λεφτά, για την ηδονή, την κολα­κεία, την εκδίκηση και το φόβο. Αλλη αιτία δεν υπάρχει. Γιατί, συνήθως, ο πλούτος ούτε πιο σοφό κά­νει τον άνθρωπο ούτε πιο συνετό ούτε πιο καλό ούτε πιο φιλάνθρωπο. Καμιάν αρετή δεν μπορεί να φυτέψει μέσα στην ψυχή μας ο πλούτος. Απεναντίας μάλιστα, αν βρει μερικές αρετές, τις ξεριζώνει, για να φυτέψει μέσα μας τις αντίστοιχες κακίες.
Σου φαίνεται, λοιπόν, ποθητός ο πλούτος και αξιο­ζήλευτος, επειδή καλλιεργεί τα χειρότερα ελαττώμα­τα στην ψυχή μας, επειδή μεταβάλλει το θυμό σε πρά­ξη, επειδή φουσκώνει τις σαπουνόφουσκες της δοξομανίας, επειδή ξεσηκώνει μέσα μας την αλαζονεία; Ακριβώς γι' αυτά πρέπει να τον αποφεύγεις, μη

27 Ιουνίου 2018

Ην. Βασίλειο: Γονιδιακά-επεξεργασμένα σπαρτά καλλιεργούνται για πρώτη φορά


Γονιδιακά-επεξεργασμένα σπαρτά - Genetically-engineered crops - bioethics - ethics
Γονιδιακά-επεξεργασμένα σπαρτά
Για πρώτη φορά στη Μ. Βρετανία, γονιδιακά-επεξεργασμένες (Gene-edited / GE) υπέρ-καλλιέργειες πρόκειται να καλλιεργηθούν, αφού οι επιστήμονες εκμεταλλεύτηκαν ένα νομικό “κενό”.

Η κυβέρνηση έδωσε την έγκρισή της στην καλλιέργεια των ελαιούχων σπόρων Camelina, οι οποίοι αποτελούν γονιδιακά-επεξεργασμένοι σπόροι, ως μέρος μια δοκιμής, με στόχο την επιπλέον “φόρτιση” των φυτών για την παραγωγή Ωμέγα 3 ιχθυελαίων, ενός από τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα διατροφής. Βέβαια, σε αντίθεση με τα γενετικά τροποποιημένα (GM) φυτά, οι καλλιέργειες των ελαιούχων σπόρων Camelina δεν περιέχουν ξένο DNA. Αντίθετα, έχει τροποποιηθεί ο γενετικός τους κώδικας, με τρόπο που θα μπορούσε να συμβεί και φυσικά.

Οι επιστήμονες λένε ότι η επεξεργασία αυτή των γονιδίων, μπορεί να μειώσει το χρόνο που χρειάζεται για να κατασκευαστεί ένα νέο φυτό, από δεκαετίες σε μήνες. Υποστηρίζουν ότι η υιοθέτηση της νέας

26 Ιουνίου 2018

Ομιλία Μπλέτσα του ΜΙΤ για την τεχνητή νοημοσύνη




Ομιλία Μπλέτσα του ΜΙΤ για την τεχνητή νοημοσύνη  - Βιοηθική
Τεχνητή νοημοσύνη
Με θέμα τη «Τεχνητή Νοημοσύνη», ένα σύγχρονο πεδίο της Πληροφορικής, οι εφαρμογές της οποίας θα επηρεάσουν στο μέλλον τις ζωές όλων μας, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 6 Μαΐου 2018, στα Τρίκαλα, η ομιλία του καθηγητή του ΜΙΤ της Μασαχουσέτης κ. Μιχάλη Μπλέτσα.
Ο διάσημος Έλληνας ερευνητής, διευθυντής Πληροφορικής του Media Lab στο πανεπιστήμιο MIT της Μασαχουσέτης, είναι ένας από τους εφευρέτες του υπολογιστή των 100 δολαρίων  και με το έργο του τιμά τόσο την διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και την πατρίδα του την Ελλάδα.
Ο καθηγητής Μπλέτσας, γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά της

25 Ιουνίου 2018

Το πολύτιμο κύτταρο – Βλαστοκύτταρα (Ντοκιμαντέρ)


Το πολύτιμο κύτταρο - Βλαστοκύτταρα - bioethics - ethics
Το πολύτιμο κύτταρο
Τα βλαστοκύτταρα προβάλλονται σήμερα ούτε λίγο ούτε πολύ, ως πανάκεια. Ως ένα «θαυματουργό» ανθρώπινο βιολογικό υλικό που μπορεί να θεραπεύσει ένα πλήθος ασθενειών, από λευχαιμίες μέχρι τη νόσο Αλτσχάιμερ. Μεγάλες εταιρείες στις περισσότερες χώρες του κόσμου, προτρέπουν τους γονείς να αποθηκεύσουν ιδιωτικά, έναντι αμοιβής, τα βλαστοκύτταρα του παιδιού τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν το μέλλον τόσο το δικό του όσο και της οικογένειάς του. Πού βρίσκεται η ευχή και πού η πραγματικότητα;

 Στην εποχή μας η εμπορευματοποίηση κυττάρων του ανθρώπινου σώματος είναι μια επικερδής βιομηχανία παγκοσμίως. Εταιρείες, ορισμένες από τις οποίες πολυεθνικές, αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν και να συντηρήσουν στους -196 βαθμούς κελσίου τα βλαστοκύτταρα του παιδιού σας με την αιτιολογία ότι μπορούν να φανούν χρήσιμα στο μέλλον για τη θεραπεία σοβαρότατων αιματολογικών, καρδιαγγειακών, μεταβολικών, ακόμα και νευρολογικών νοσημάτων.

Στην Ελλάδα λειτουργούν οι περισσότερες ιδιωτικές τράπεζες φύλαξης ομφαλοπλακουντιακού αίματος σε αναλογία πληθυσμού παγκοσμίως και οι περισσότερες σε απόλυτο αριθμό στην Ευρώπη. «Περίπου 15 με 20», λέει ο κ. Αντώνης Δημόπουλος από το υπουργείο Υγείας, ο οποίος παραδέχεται ότι δε γνωρίζει τον ακριβή αριθμό τους καθώς «αυτή τη στιγμή ουσιαστικά λειτουργούν εν κενό και χωρίς καθορισμένο νομικό πλαίσιο».

«Τα πλεονεκτήματα της ιδιωτική φύλαξης έχουν να κάνουν με ένα κομμάτι πρακτικό κι ένα κομμάτι επιστημονικό» λέει ο κ. Γιώργος Καραβάνας, εκπρόσωπος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών

24 Ιουνίου 2018

Αλκοόλ; Όχι, απόψε οδηγώ





Σήμερα, παρουσιάζουμε τρία τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτ,  τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της εκστρατείας ενημέρωσης κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυτά είναι:

  • Γιώργος Τσαλίκης: "Όχι Απόψε - Οδηγώ"

  • "Αλκοόλ - Όχι Απόψε - Οδηγώ" - Ταβέρνα

  • Αλκοόλ. Όχι απόψε οδηγώ.

Η ΕΝ.Ε.Α.Π. (τότε ΕΕΟΠ) έγινε αρχικά χορηγός και στη συνέχεια «συνδιοργανωτής φορέας» της πανευρωπαϊκής εκστρατείας ενημέρωσης κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ (Bob Campaign).
Η εκστρατεία άρχισε οργανωμένα στο Βέλγιο το 1995. Το 2001 οι Βελγικές ζυθοποιίες συνέπραξαν με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας του Βελγίου (IBSR), για τη συμμετοχή σε όλες τις εκδηλώσεις και ενέργειες ενημέρωσης κατά της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.

Στόχος της εκστρατείας είναι η αφύπνιση της δημόσιας συνείδησης κατά της οδήγησης υπό την επήρεια

Ζώα υπό την επήρεια του αλκοόλ - Video




Ζώα υπό την επήρεια του αλκοόλ -  Video  - επειπτώσεις αλκόολΤο αλκοόλ είναι μια ναρκωτική ουσία που μπορεί να προκαλέσει εξάρτηση και  δίνει μια προσωρινή επίπλαστη αίσθηση  ευθυμίας και ευφορίας.  Ο άνθρωπος που κάνει υπερβολική χρήση του αλκοόλ, πέραν των άλλων, εμπλέκεται σε έντονες ψυχικές καταστάσεις, όπως είναι η επιθετικότητα, η κυκλοθυμία, η αίσθηση της περιθωριοποίησης,  η κατάθλιψη  και τελικά οδηγείται στην αλλοίωση της προσωπικότητάς του. Τι συμβαίνει όμως όταν τα ζώα κάνουν υπερβολική χρήση αλκοόλ; Στο παραπάνω βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε τις συνέπειες της υπερβολικής κατανάλωσης του αλκοόλ και στα ζώα… 

23 Ιουνίου 2018

Οι γιατροί του Τρίτου Ράιχ (ιστορικό ντοκιμαντέρ)


Ναζί και ευγονική - Οι γιατροί του Τρίτου Ράιχ (ιστορικό ντοκιμαντέρ) - Bioethics
Ναζί και ευγονική
Το ντοκιμαντέρ αυτό διαπραγματεύεται τον ρόλο της ιατρικής κοινότητας στη ναζιστική Γερμανία και χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο μέρος ασχολείται με τον φυλετικό φανατισμό, το δεύτερο  με τις μεταρρυθμίσεις του θανάτου και τέλος το τρίτο μέρος με την επιλογή.  Επιπλέον  παρουσιάζονται αποσπάσματα από βίντεο εκείνης της εποχής και περιγράφονται με τρόπο αναλυτικό όλες εκείνες οι πρακτικές που χρησιμοποίησε το ναζιστικό καθεστώς, προκείμενου να εξοντώσει με κάθε τρόπο τους αντιπάλους του αλλά και τη νέμεση, η οποία τελικά επήλθε με τη δίκη της Νυρεμβέργης.   

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου πολλοί γιατροί στη Γερμανία, προσέφεραν ενθουσιωδώς

22 Ιουνίου 2018

Χανουκά: Ένα θρησκευτικό ραπ τραγούδι - Hanukkah - Bible Raps - Light Is in the Air


Χανουκά:Ένα θρησκευτικό ραπ τραγούδι του Ιουδαϊσμού
Τι είναι η Χανουκά;

Χανουκά: Ένα θρησκευτικό ραπ τραγούδι - Hanukkah  -  Bible Raps - Light Is in the Air= mathima thriskeutikon
Μενορά
Η Χανουκά είναι εβραϊκή γιορτή, σε ανάμνηση της επανάκτησης του Ναού του Σολομώντος, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης των Μακκαβαίων εναντίον του ελληνιστικού βασιλείου των Σελευκιδών τον 2ο π.Χ. αιώνα. Η γιορτή της Χανουκά (Hanukkah) διαρκεί οκτώ νύχτες και ημέρες, με αφετηρία την 25 ημέρα του μήνα Κισλέβ, σύμφωνα με το Εβραϊκό Ημερολόγιο (σούρουπο της 2ης Δεκεμβρίου - βράδυ της 10ης Δεκεμβρίου 2018). Είναι γνωστή ως εορτή των Φώτων, επειδή ανάβεται μία ειδική λυχνία με εννέα βραχίονες, που ονομάζεται μενορά ή χανουκά.

Η δυναστεία των Σελευκιδών είχε ιδρυθεί το 305 π.Χ. από τον Σέλευκο Α' Νικάτορα, στρατηγό και διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και καταλάμβανε σε γενικές γραμμές τη γεωγραφική περιοχή που σήμερα αποκαλούμε Μέση Ανατολή. Ένας από τους επιγόνους του, ο Αντίοχος Δ' ο Επιφανής (175-163 π.Χ.), φανατικός λάτρης του ελληνικού πολιτισμού,
κατέλαβε την Ιερουσαλήμ και θέλησε να επιβάλει με τη βία τον ελληνικό τρόπο ζωής και την εθνική θρησκεία στους Ιουδαίους. Βεβήλωσε το Ναό με την τοποθέτηση βωμού του Ολυμπίου Διός και την τέλεση θυσίας από τον ίδιο το 168 π.Χ. Οι Ιουδαίοι αντέδρασαν και με επικεφαλής την οικογένεια των Μακκαβαίων ή Ασμοναίων, κατόρθωσαν να ανακαταλάβουν την Ιερουσαλήμ το 162 π.Χ. και να εξαγνίσουν το Ναό από το μίασμα της ειδωλολατρίας.

Χανουκά:- Hanukkah  -  Bible Raps - Light Is in the Air - mathima thriskutikon
Μενορά
Σύμφωνα με την παράδοση, όταν επέστρεψαν στο Ναό βρήκαν μόνο ένα μπουκαλάκι με ελαιόλαδο που δεν είχε σπάσει για να ανάψουν το λυχνάρι του ναού, τη μενορά. Το λάδι έφτανε για μία ημέρα μόνο κι όμως διάρκεσε οχτώ ημέρες, όσο χρειάστηκε για να φτιάξουν καινούριο λάδι και να το φέρουν από την Ιερουσαλήμ. Αυτό το συμβάν αποτέλεσε την αφορμή για την παράδοση να ανάβονται κεριά στη γιορτή του Χανουκά. Το πρώτο βράδυ της Χανουκά ανάβεται ένα κερί και κάθε ημέρα προστίθεται από ένα μέχρι που το όγδοο βράδυ είναι αναμμένα και τα οχτώ κεριά της μενορά. Τα κεριά πρέπει να ανάβονται αμέσως μόλις σκοτεινιάσει, μετά την εσπερινή προσευχή.

Η Χανουκά άρχισε να διαδίδεται από τη δεκαετία του '70, μέσω των Αμερικανοεβραίων, οι οποίοι θέλοντας να προσαρμοστούν στον αμερικάνικο τρόπο ζωής, επέλεξαν τη γιορτή αυτή που βρίσκεται

21 Ιουνίου 2018

Το ακραίο, πλην συναρπαστικό, μέλλον του βιονικού ανθρώπου

Τα ρομποτικά μέλη και τα τεχνητά όργανα της μηχανοτρονικής που υπόσχονται τον Υπεράνθρωπο

Το ακραίο, πλην συναρπαστικό, μέλλον του βιονικού ανθρώπου
Το ακραίο, πλην συναρπαστικό, μέλλον του βιονικού ανθρώπου
Ο Μπέρτολτ Μέγιερ βγάζει το προσθετικό αριστερό του χέρι και το δείχνει στο κοινό. Είναι λείο και μαύρο και διαθέτει ένα ευδιάκριτο στρώμα σιλικόνης, σαν θήκη κινητού τηλεφώνου. Κάτω από το ελαστικό δέρμα υπάρχουν ρομποτικά δάχτυλα του τύπου που συναντάμε στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας: φουτουριστικά και θεαματικά! 
Η τεχνολογία αιχμής περιβάλλει βέβαια όλο το ρομποτικό προσθετικό και δεν μένει απλώς σε επίπεδο εντυπωσιασμού: πανάλαφρος και ανθεκτικός, ο βραχίονας ασφαλίζεται στη θέση του μέσω αναρρόφησης, όταν αναλαμβάνει ένας σιλικονένιος δακτύλιος να τον σφραγίσει γύρω από το κομμένο μέλος. 
Ο 33χρονος σήμερα Μέγιερ, γεννημένος στο Αμβούργο της Γερμανίας αλλά πλέον κάτοικος Ελβετίας, ήρθε στον κόσμο χωρίς χέρι κάτω από τον αριστερό αγκώνα. Φορούσε εξάλλου προσθετικά μέλη ήδη από τριών μηνών, αν και λίγη σχέση είχαν τα παλιότερα μηχανικά χέρια με αυτό που διαθέτει σήμερα.
bbiiiffsbobiiiddyydd2
Βλέπετε στο βιονικό χέρι του καθηγητή κοινωνικής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης κάθε δάχτυλο κινείται ανεξάρτητα με δικό του κινητήρα, την ίδια ώρα που ο τεχνητός πήχης ανταποκρίνεται αυτομάτως στα μυϊκά ερεθίσματα που δέχεται μέσω ηλεκτροδίων, κάνοντας το χέρι να ανοίγει ή να κλείνει χωρίς περαιτέρω ενέργειες.
Και βέβαια αν το θελήσει, ο Μέγιερ μπορεί να περιστρέψει τον καρπό του σε γωνία 360 μοιρών, προκαλώντας προφανώς αμηχανία σε όλα τα φυσικά ανθρώπινα χέρια!
Το καινοτόμο προσθετικό που έσπευσαν να αποκαλέσουν «μηχανικό θαύμα» είναι μια δημιουργία της Touch Bionics, η οποία το λέει εύγλωττα «i-limb». Το όνομα δεν είναι προϊόν μόνο δαιμόνιων στρατηγικών μάρκετινγκ, καθώς αντιπροσωπεύει το βελτιωμένο λογισμικό, τις μεγαλύτερης διάρκειας μπαταρίες και τους μικρότερους και αποτελεσματικότερους μικροεπεξεργαστές. Τεχνολογίες δηλαδή που οδηγούν την επανάσταση στη βιονική ηλεκτρονική και έχουν ήδη επιφέρει κολοσσιαίες τομές.
bbiiiffsbobiiiddyydd3
Σαν τα απίστευτα αυτά ρομποτικά μέλη ή σαν τα λειτουργικά πρωτότυπα των πρώτων πλήρως τεχνητών οργάνων (που έρχονται ολοταχώς να αντικαταστήσουν σπλήνα, πάγκρεας, καρδιά και πνεύμονες). Ή σαν το πειραματικό εμφύτευμα που συνδέει τον εγκέφαλο με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και υπόσχεται να δώσει στους παραπληγικούς συνανθρώπους μας τη δυνατότητα χειρισμού προσθετικών μελών!
Είμαστε πια για τα καλά στην εποχή της προσωπικής ηλεκτρονικής, εκεί που τα βιονικά θαύματα θα βρίσκουν ολοένα και περισσότερες εφαρμογές στις ζωές και τα σώματά μας. Ποτέ άλλοτε δεν ήμασταν τόσο φθαρτοί και αναλώσιμοι!
Παρακεί εξάλλου από την αίθουσα διδασκαλίας του Μέγιερ στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης συντελείται άλλο ένα βιονικό θαύμα. Οι ακαδημαϊκοί μηχανικοί έχουν συγκεντρώσει στο εργαστήριό τους όλα τα προσθετικά μέλη και τα τεχνητά όργανα του κόσμου προσπαθώντας να συναρμολογήσουν τον πρώτο συνθετικό άνθρωπο! Ο Βιονικός Άνθρωπος, όπως ονομάστηκε δηλωτικά, είναι η πρώτη τέτοιας κλίμακας απόπειρα να λειτουργήσουν τεχνητά μέλη χωρίς ανθρώπινο σώμα.
bbiiiffsbobiiiddyydd00
Το εγχείρημα είναι κολοσσιαίο και δεν είναι δύσκολο να δει κανείς το γιατί. Ο ρομποτικός άνθρωπος στερείται νευρικού συστήματος και εγκεφάλου ώστε να κινήσει τα προσθετικά μέλη. Αντιθέτως, τα όργανα και τα μέλη κινούνται μέσω τηλεχειρισμού από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και μια σειρά καινοτόμων προγραμμάτων, την ίδια ώρα που τα μοναδικά i-limbs συνδέονται μέσω τεχνολογίας Bluetooth!
Αυτό που αποδεικνύει ο Βιονικός Άνθρωπος, όσο υπαρξιακό κι αν είναι το σοκ για μας, είναι τι μεγάλο ποσοστό από το σώμα μας μπορεί άνετα να αντικατασταθεί από κλειστά κυκλώματα, πλαστικό και μέταλλο. Και για να ενταθεί λες το εφέ του δράματος, ο Βιονικός Άνθρωπος έχει πρόσωπο και δεν είναι άλλο από ένα συνθετικό αντίγραφο του προσώπου του Μέγιερ!
Ο Βιονικός Άνθρωπος είναι ένα πραγματικό κατόρθωμα της βιομηχανικής, ένα πραγματικό θαύμα σε εξέλιξη, αφού έχει καταφέρει να αντικαταστήσει αποτελεσματικά περισσότερο από το 50% του ανθρώπινου σώματος. Το επίπεδο προόδου της βιονικής είναι σήμερα τέτοιο που υπόσχεται ακόμα πιο πελώριες τομές, φέρνοντας στο κατόπι της θεολόγους και θεωρητικούς της βιοηθικής και της δεοντολογίας που κατακεραυνώνουν τα σχεδόν υπερφυσικά αυτά πειράματα.
Παρά το γεγονός ότι πολλαπλά τεχνητά μέλη δεν μπορούν ακόμα να λειτουργήσουν στο ανθρώπινο σώμα, το ερώτημα που αναφύεται είναι σαφές: τι ποσοστό της ανθρώπινης ύπαρξης μπορεί να αντικατασταθεί από μηχανές και να συνεχίζει το πλάσμα να αποκαλείται άνθρωπος;
bbiiiffsbobiiiddyydd12
Η βιοηθική αναδιπλώνεται και μας λέει ότι το μόνο κριτήριο είναι αν η μηχανή ενισχύει ή παρεμβαίνει στην ικανότητα του ανθρώπου να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του. Όλοι συμφωνούν εξάλλου ότι η

20 Ιουνίου 2018

Η Βουλή της Πορτογαλίας είπε «όχι» στην ευθανασία



Η Βουλή της Πορτογαλίας είπε «όχι» στην ευθανασία - Βιοηθική και Ευθανασία
Ευθανασία
Πριν λίγες ημέρες απορρίφθηκε από τη Βουλή της Πορτογαλίας, το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο νομιμοποίησης της εθελοντικής ευθανασίας για όσους ασθενείς βρίσκονται, στο τελικό στάδιο κάποιας νόσου. Εν τούτοις και παρά την απόρριψη, το νομοσχέδιο εξασφάλισε σεβαστή κοινοβουλευτική υποστήριξη, ώστε να συνεχιστεί η πολιτική διαβούλευση επί του θέματος.

Το νομοσχέδιο που ήρθε στη Βουλή με πρωτοβουλία του κυβερνώντος σοσιαλιστικού κόμματος συγκέντρωσε 110 θετικές ψήφους, στο σύνολο των 230 εδρών. Δεν εγκρίθηκε για μόλις 5 ψήφους διαφορά, ενώ υπήρξαν και 4 αποχές.

Η πορτογαλική κοινωνία εμφανίζεται άκρως διχασμένη επί τους θέματος, καθώς ο πολιτισμός της χώρας

Η καύση των νεκρών από την άποψη της χριστιανικής ανθρωπολογίας και ηθικής


Γεώργιος Μαντζαρίδης 
Καθηγητής της Θεολογικής σχολής του Παν/μίου Θεσσ/νίκης


The burning of the dead in terms of Christian anthropology and morality - xristianiki ithiki - bioethics
Η καύση των νεκρών στην Ινδία

Ἀπέναντι στά ὁριακά φαινόμενα τῆς ὑπάρξεώς του ὁ ἄνθρωπος συμπεριφέρεται πρωτίστως συμβολικά. Καί ἡ μορφή τῆς συμβολικῆς αὐτῆς συμπεριφορᾶς ἐκφράζει τήν οὐσιαστική στάση του ἀπέναντι στά ἀντίστοιχα φαινόμενα. Ἡ προτίμηση τῆς καύσεως ἤ τῆς ταφῆς τῶν νεκρῶν δέν ἐξαντλεῖται στό ἐπίπεδο τῆς λογικῆς ἤ τῆς γραφειοκρατίας, ἀλλά ἀνάγεται στό βάθος τῆς ὑπάρξεως τοῦ ἀνθρώπου· ἀνάγεται στή στάση του ἀπέναντι στό ὀξύτερο ὁριακό φαινόμενο τῆς ὑπάρξεώς του, στό θάνατο. Καί τό νόημα πού προσδίδει ὁ ἄνθρωπος στό θάνατο ἀποτυπώνεται στή μία ἤ τήν ἄλλη προτίμησή του.

            Ὁ θάνατος ἀποτελεῖ τή σταθερή ἀπειλή τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς. Ὁ ἄνθρωπος δέν ἀπειλεῖται μόνο, ἀλλά ἔχει καί συνείδηση τῆς ἀπειλῆς αὐτῆς. Ὁ θάνατος ἔρχεται νά διαλύσει τήν ἀνθρώπινη ὕπαρξη. Καί ὁ ἄνθρωπος δοκιμάζει τήν ἀγωνία τῆς διαλύσεως αὐτῆς μέσα στήν ἴδια τή ζωή του. Γι' αὐτό ἡ εἰκόνα πού διαμορφώνει γιά τό θάνατο καί τήν μεταθανάτια προοπτική προσδιορίζει ἀποφασιστικά τή στάση του ἀπέναντι στούς νεκρούς καί στό νεκρό ἑαυτό του.

            Ἡ ταφή τῶν νεκρῶν, δέν ἀποτελεῖ δογματικό θέμα μέ τήν ἔννοια κάποιου δογματικοῦ ὅρου. Ἡ ἀνάσταση τῶν νεκρῶν, στήν ὁποία πιστεύει ἡ Ἐκκλησία, δέν θά ἐξαρτηθεῖ ἀπό τή ταφή ἤ τήν καύση τους. Ἀλλά καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, ἡ ταφή τῶν νεκρῶν δέν εἶναι ἄσχετη μέ τή δογματική πίστη τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ προτίμηση τῆς ταφῆς καί ἡ ἀπόρριψη τῆς καύσεως τῶν νεκρῶν συνδέονται στενά μέ τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας γιά τόν ἄνθρωπο καί τό σκοπό τῆς ὑπάρξεώς του.

            Ἡ Ἐκκλησία δέν ἀποστρέφεται τό σῶμα, ἀλλά τό τιμᾶ. Ὁ ἄνθρωπος εἰκονίζει τόν Θεό ὄχι μόνο ὡς ψυχή, ἀλλά καί ὡς σῶμα. Εἰκόνα Θεοῦ εἶναι τό συναμφότερον, ψυχή καί σῶμα. Καί ὁ σκοπός τοῦ

19 Ιουνίου 2018

Έχουν οι χριστιανοί χαρά;

Χαρά και Χριστιανισμός - Joy and Christianity-xristianiki ithiki - mathima thriskeutikon
Χαρά και Χριστιανισμός


π. Ανδρέας Αγαθοκλέους


«Ο Θεός δεν θέλει κλαψουρίσματα και κακομοιριές. Θέλει χαρά, ειρήνη και δοξολογία με αγαλλίαση και αγάπη». Ο λόγος αυτός του Γέροντα Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτη, από το βιβλίο «Λόγος περί νήψεως», δίνει μια νέα διάσταση της πνευματικής ζωής.

Όταν το μίζερο εκλαμβάνεται ως ταπείνωση και η χαρά έκπτωση από τη μετάνοια, τότε έχουμε διαστρέβλωση της χριστιανικής ζωής, με φοβερές προεκτάσεις τόσο για τον ίδιο τον άνθρωπο, όσο και για το μήνυμα της Εκκλησίας προς τον κόσμο.

Ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν έγραφε ότι τη μεγαλύτερη κατηγορία κατά του Χριστιανισμού την είπε ο Μαρξ: «Οι χριστιανοί δεν έχουν χαρά». Το είπε με βάση τις δικές του παρατηρήσεις που στηρίζονταν, βέβαια, στο περιβάλλον που έζησε. Όμως υπάρχει κάποια δόση αλήθειας, αν δούμε και ’μεις το δικό μας περιβάλλον.

Ωστόσο, νομίζω πως δεν χρειάζεται να μιλούμε για αρρωστημένες καταστάσεις, παρά μόνο για να τονίσουμε την αλήθεια που η Εκκλησία μάς καλεί να ζήσουμε. Στην προκειμένη περίπτωση, είναι ξεκάθαρο πως μέσα από τα Ευαγγέλια και τις Επιστολές, αλλά και τα Πατερικά συγγράμματα, υπάρχει η χαρά ως κλήση νέας ζωής. Άλλωστε, η λέξη «Ευαγγέλιο» σημαίνει χαρούμενη είδηση – αγγελία που συνίσταται στην αποκάλυψη ενός άλλου τρόπουζωής, πέρα από τον εαυτό μας, την αδυναμία μας, την

Απόστολος Παύλος - Πορεία από τη Δαμασκό μέχρι την Ακρόπολη (ταινία κινουμένων σχεδίων)

Το παραπάνω βίντεο, παραγωγή της Ιεράς Μητροπόλεως Γλυφάδας, είναι μια εξαιρετική ταινία κινουμένων σχεδίων με θέμα το βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων και ιδιαιτέρα του Αποστόλου Παύλου. Το βίντεο αυτό   μπορεί άριστα να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας  του μαθήματος των θρησκευτικών.

18 Ιουνίου 2018

Ηθική και βιοηθική


Μυρτώ Δραγώνα- Μονάχου


Ηθική και βιοηθική - bioethics and ethics- xristianiki ithiki- moral Philosophy

Ηθική και βιοηθική

Το εισαγωγικό αυτό άρθρο επιχειρεί να φωτίσει την έννοια της βιοηθικής ως διεπιστημονικού κλάδου της εφαρμοσμένης ηθικής, που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται συνεχώς στο προσκήνιο, και να δείξει την εγγενή σχέση της με την ηθική φιλοσοφία και πρακτική και τη συνάφειά της με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ως όρος η `βιοηθική' επινοήθηκε πριν από τριάντα χρόνια, χρησιμοποιήθηκε αρχικά σε ευρεία έννοια όπως συμβαίνει σπάνια και σήμερα βαθμηδόν συρρικνώθηκε ως μετεξέλιξη της ιατρικής ηθικής και στις μέρες μας κατέληξε αυτόνομη και σύνθετη ηθικο-κοινωνική οικουμενική δραστηριότητα. Καίτοι καθιερώθηκε ως ο σημαντικότερος κλάδος της εφαρμοσμένης ηθικής και αποκρυσταλλώθηκε ως έρευνα των ηθικών προβλημάτων και διλημμάτων που προκύπτουν από την ιλιγγιώδη ανάπτυξη των βιοεπιστημών και της βιοτεχνολογίας, συχνά αμφισβητείται η αρμοδιότητα και μεθοδολογία της γιατί δεν αντιμετωπίζεται πάντα ως εφαρμοσμένη φιλοσοφία.

Η βιοηθική δεν εφαρμόζει ωστόσο γραμμικά στην πράξη καθιερωμένες και νεότερες ηθικές θεωρίες, αναλύει καταστάσεις με βάση οικουμενικές αξίες, σέβεται την ελευθερία της έρευνας, παίρνει σοβαρά υπόψη της τα επιστημονικά δεδομένα για το καλό του ανθρώπου και στήνει έννοιες- γέφυρες ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, όπως είναι η δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Κατά βάση χρησιμοποιεί ως κριτήριο αξιολόγησης και ελέγχου των τεχνο- επιστημονικών επιτευγμάτων τον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων που πιστεύεται ότι διακυβεύεται από τη βιοτεχνολογική επανάσταση όπως προκύπτει και από την πρόταξη του σεβασμού τους στις πρόσφατες ευρωπαϊκές και διεθνείς σχετικές διακηρύξεις.
Εχουν περάσει τριάντα χρόνια από την ορολογική γέννηση της `βιοηθικής'. Η βιοηθική ενηλικιώθηκε,

Η σκληρή αλήθεια για τις μεταμοσχεύσεις (Πρωταγωνιστές 2012)


Η σκληρή αλήθεια για τις μεταμοσχεύσεις (Πρωταγωνιστές 2012) - Μεταμοσχεύσεις και Βιοηθική
Μεταμοσχεύσεις
Γιατί η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στις μεταμοσχεύσεις; Πόσοι άνθρωποι βασανίζονται και πόσοι τελικά πεθαίνουν επειδή δεν υπάρχουν μοσχεύματα; Πως έλυσε αυτό το πρόβλημα η Ισπανία; Πόσα εκατομμύρια ευρώ θα γλίτωνε το εθνικό σύστημα υγείας αν υπήρχαν μοσχεύματα για όλους τους αρρώστους; Αυτά είναι ορισμένα από τα ερωτήματα στα οποία φιλοδοξούν να απαντήσουν οι «Πρωταγωνιστές», στο MEGA.

Οι «Πρωταγωνιστές» παρακολουθούν όλα τα στάδια της μεταμόσχευσης, από την ώρα που χτυπά το τηλέφωνο στον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων και

17 Ιουνίου 2018

Η συμμετοχή των γυναικών στις Εκκλησιάστηκες δραστηριότητες του Νομού Ρεθύμνης. (εκπαιδευτικό πρόγραμμα)



Αφίσα  -  Ισοτιμία δύο φύλων -Gender parity- xristianiki ithiki- mathima thriskeutikon
Αφίσα  -
Ισοτιμία δύο φύλων
Στα χρόνια, που ο Χριστός ήρθε πάνω στη γη, η θέση της γυναίκας ήταν πολύ υποτιμημένη. Οι γυναίκες ζούσαν ως επί το πλείστον απομονωμένες μέσα στο σπίτι.  Μάλιστα, επειδή οι γυναίκες θεωρούνταν ανεύθυνες, σύμφωνα  με την τότε ισχύουσα νομοθεσία   η μαρτυρία τους  δεν υπολογίζονταν  στα δικαστήρια και κατά κανόνα δεν είχαν επίσης ούτε και κληρονομικά δικαιώματα. Το να απευθύνει τον λόγο ένας άντρας σε μια γυναίκα στον δρόμο, θεωρούνταν μεγάλη απρέπεια. Επίσης στον ναό υπήρχε ειδική αυλή για τις γυναίκες και στη συναγωγή αυτές στέκονταν στην πίσω  πλευρά και μόνο άκουγαν, χωρίς να μπορούν να διαβάσουν τη Γραφή ή να διδάξουν. Σε μια καθημερινή προσευχή κάποιοι άντρες έλεγαν: «Σ΄ ευχαριστώ Θεέ μου, που δε με έκανες γυναίκα»!

Ο Χριστός,  υπό αυτές τις συνθήκες, κήρυξε ευθύς εξαρχής την πλήρη ισοτιμία  όλων των ανθρώπων. Στο πρόσωπο του κάθε ανθρώπου, ανεξάρτητα από τη φυλή, το φύλο, την κοινωνική, θρησκευτική και πολιτιστική προέλευσή του,  πρέπει να βλέπουμε το πρόσωπο του Χριστού. Ο Ιησούς μας καλεί  φερθούμε  σε όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους όπως θα συμπεριφερόμαστε στο ίδιο το Θεό.  

Ο Απόστολος Παύλος επισημαίνει ότι ο Χριστός με το έργο Του καταργεί την ανισότητα του άντρα και της γυναίκας «οὐκ ἔνι ᾿Ιουδαῖος οὐδὲ ῞Ελλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ» (Γαλ. 3,28 ). Ο άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος (4ος αιώνας) καυτηριάζοντας αντιλήψεις που παραχωρούσαν στον άντρα το δικαίωμα να μοιχεύει, ενώ τιμωρούσαν

16 Ιουνίου 2018

Οικογενειακός προγραμματισμός: Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και τα ηθικά διλλήματα που προκύπτουν


Family Planning: Assisted reproduction and the resulting moral dilemmas= bioethical - ethicsΒασίλειος Γ. Σταματάκης


Το πρώτο παιδί του σωλήνα ήταν η Louise Joy Brown και γεννήθηκε στις 25 Ιουλίου του 1978, ως αποτέλεσμα των τεχνικών που ανέπτυξε ο Ρόμπερτ Έντουαρντς σε συνεργασία με τον εκλιπόντα σήμερα συνάδελφό του και συνεργάτη του, Πάτρικ Στέπτοου. Οι Έντουαρντς και Στέπτοου ίδρυσαν την πρώτη κλινική εξωσωματικής γονιμοποίησης, στο Κέμπριτζ, το 1980. Λίγο αργότερα, χιλιάδες «παιδιά του σωλήνα» γεννιούνται στη Βρετανία, στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Ρόμπερτ Έντουαρντς, ο οποίος είναι πλέον γνωστός και ως ο «πατέρας της εξωσωματικής γονιμοποίησης» (IVF) είναι και ο νικητής του βραβείου Νομπέλ Ιατρικής-Φυσιολογίας για το 2010
Family Planning: Assisted reproduction and the resulting moral dilemmas- bioethics
Στη φωτογραφία η μικρούλα

Louise Joy Brown

σε ηλικία δύο χρονών
Από το 1978 και μετά πάνω από 4.000.000 παιδιά έχουν γεννηθεί και σε μερικά χρόνια η ψαλίδα μεταξύ φυσιολογικών γεννήσεων και αυτών με τεχνική υποβοήθηση θα κλείσει σίγουρα περισσότερο. Εξελικτικά οι τεχνικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής θεωρητικά προωθούν τη νοσηρότητα. Άνθρωποι που φυσιολογικά δε θα έδιναν απογόνους, τεκνοποιούν χωρίς να ξέρουμε ακριβώς τις συνέπειες στους απογόνους. Για παράδειγμα η χαμηλή κινητικότητα του σπέρματος δεν είναι απαραίτητο – αλλά δεν αποκλείεται κιόλας –  να σχετίζεται και με άλλες ασθένειες που θα μεταδοθούν στο παιδί. Η φύση, μέσω της διαδικασίας της φυσικής, επιλογής δεν ευνοεί την τεκνοποίηση ενός άνδρα με το συγκεκριμένο πρόβλημα. Η ίδια η φύση όμως έδωσε στον άνθρωπο τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τέτοιες καταστάσεις προικίζοντάς τον με το πολύτιμο όπλο της υψηλής του νόησης. Το σύνολο των επιστημονικών επιτευγμάτων είναι απότοκος του φυσικού πλεονεκτήματος του εξελιγμένου εγκεφάλου και της υψηλής νόησής μας. Από τη στιγμή που έχουμε αυτές τις δυνατότητες επιβάλλεται να τις χρησιμοποιούμε προς όφελος των συνανθρώπων μας. Οι τεχνικές της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής είναι μια εκδήλωση της ευφυΐας του ανθρώπου στην προσπάθειά του να ανταπεξέλθει στις δοκιμασίες που θέτει η ίδια η φύση.


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ

Υπογονιμότητα ονομάζουμε την αποτυχία σύλληψης μετά από 12 μήνες σεξουαλικών επαφών χωρίς προφύλαξη ή χρήση αντισυλληπτικών μέσων. Στειρότητα από την άλλη, ονομάζουμε την απόλυτη

15 Ιουνίου 2018

Πάφα Πούφα το τσιγάρο (Ημισκούμπρια)



Οι επιπτώσεις του καπνίσματος μέσα από ένα τραγούδι… 

Παρουσιάζουμε δύο βίντεο με το ίδιο  τραγούδι.

Στίχοι: 

ΟΚ, φιλαράκο, θα ανάψεις το τσιγάρο
και θα σαι ένα βήμα πιο κοντά στον Χάρο.
Πάφα, πούφα, πάφα, πούφα, ετοιμάσου.

Πάφα, πούφα, πάφα, πούφα ήρθε τώρα η σειρά σου.
Πέρασε πια η μόδα που ήτανε παλιά
και μ' ένα σιγαρέτο σού ανέβαινε η μαγκιά.
Μην κοιτάς τους άλλους που γύρω σου καπνίζουν.
Δεν χρειάζονται τσιγάρο αυτοί που ξεχωρίζουν,
γιατί η νικοτίνη την ζωή σου θα ορίζει,
άσε που η ανάσα σου κουνάβι θα μυρίζει,
το πρωί αντί ο κόκορας
θα σε ξυπνάει ο βήχας στο κρανίο
θα εμφανιστεί η αποχή της τρίχας,
γενικά θα βγάζεις τάλιρα από το σωθικό,
μα ακόμα και το νόμισμα είναι πια ευρώ!!

Η φωνή σου θ' αποκτήσει μια μόνιμη βραχνάδα
που θα προδίδει αρρώστια και ΟΧΙ ωριμάδα,
και αν θες να παίζεις μπάσκετ με τον Γκάλη και καπνίζεις,
ούτε το παρκέ δεν θα μπορείς να σφουγγαρίζεις!!

14 Ιουνίου 2018

Η ανάπτυξη της ηθικής κρίσης των εφήβων σύμφωνα με τη θεωρία του Kohlberg


Ανάπτυξη ηθικής σκέψης  moral thinking development -ηθική ψυχολογία  moral psychology- ethics


Η ηθική κρίση είναι η ικανότητα των ανθρώπων να ξεχωρίζουν το κάλο από το κακό και να μπορούν να αποφασίσουν τι είναι σωστό και τι λάθος. Σχετικά τώρα με τον τρόπο που αναπτύσσουν τα παιδιά την αίσθηση ηθικής κρίσης οι σύγχρονοι ψυχοδυναμικοί θεωρητικοί υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη της ηθικής είναι ένας τρόπος άμυνας του ατόμου εναντίον της ενοχής, της ντροπής και του άγχους. Οι θεωρητικοί της κοινωνικής μάθησης θεωρούν ότι η ηθική αναπτύσσεται λόγω κλασικής εξαρτημένης μάθησης και μάθησης μέσω παρατήρησης. Οι γνωστικοί-αναπτυξιακοί θεωρητικοί –ανάμεσά τους και ο Jean Piaget- υποστηρίζουν την άποψη ότι η ηθική σκέψη εξελίσσεται σε προοδευτικά στάδια ακριβώς όπως η γνωστική ανάπτυξη και κάθε στάδιο αντιστοιχεί σε διαφορετική ηλικία.

Lawrence Kohlberg - moral thinking development - ηθική ψυχολογία -  moral psychology
Lawrence Kohlberg
Συγκεκριμένα ο Piaget όρισε την ηθική ως το σεβασμό του ατόμου προς τους κανόνες της κοινωνικής τάξης και την αίσθηση της δικαιοσύνης και υποστήριξε ότι αναπτύσσεται σε δυο στάδια:

  • Το στάδιο του ηθικού ρεαλισμού (κρίνουν την ηθική μιας πράξης σύμφωνα με τις επιπτώσεις της και όχι με την πρόθεση του ατόμου).
  • Το στάδιο του ηθικού σχετικισμού (κρίνουν την ηθική μιας πράξης σύμφωνα με τις προθέσεις του ατόμου και καταλαβαίνουν δεν υπάρχει απόλυτο σωστό και λάθος και ότι οι κανόνες μπορούν να αλλάξουν ανάλογα με τις περιστάσεις).

Ο Lawrence Kohlberg χρησιμοποιώντας ως σημείο εκκίνησης το έργο του Piaget, διατύπωσε τη θεωρητική υπόθεση ότι η αποκλειστικά ανθρώπινη ικανότητα για ηθικές κρίσεις αναπτύσσεται με προβλέψιμο τρόπο κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας. Πίστευε ότι υπάρχουν ειδικά και αναγνωρίσιμα

Γέροντας Παϊσιος - Οι τρείς αγάπες...

Άγιος Παϊσιος- Αγάπη - xristianiki ithiki - mathima -thriskeutikon- ethics
Άγιος Παϊσιος
-Κατ' εμέ η αγάπη είναι τριών ειδών: η σαρκική αγάπη, η οποία είναι γεμάτη πνευματικά μικρόβια, η κοσμική αγάπη, η οποία είναι φαινομενική, τυπική, υποκριτική, δίχως βάθος, και η πνευματική αγάπη, η οποία είναι η αληθινή, η αγνή, η ακριβή αγάπη. Αυτή η αγάπη είναι αθάνατη μένει «εις αιώνας αιώνων».

-Πώς θα καταλάβω γέροντα, αν έχω αληθινή αγάπη;
 
-Για να το καταλάβεις, να εξετάσεις αν αγαπάς όλους τους ανθρώπους εξίσου κι αν όλους τους ανθρώπους τους θεωρείς καλύτερους από σένα.
 
-Γέροντα, έχει ψυχρανθεί η αγάπη μου για τον Θεό και για τον πλησίον.

-Σπείρε τη λίγη αγάπη που σου έμεινε, για να φυτρώσει αγάπη, να μεγαλώσει, να καρπίσει και να θερίσεις αγάπη. Μετά θα σπείρεις την περισσότερη αγάπη που θα θερίσεις, και σιγά-σιγά θα γεμίσει το αμπάρι σου και δεν θα έχεις πού να την βάλεις, γιατί, όσο σπέρνεις αγάπη ,τόσο πιο πολύ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...