Το φυσικό
και το τεχνητό στον αθλητισμό.
Ηθική θεώρηση της φαρμακοδιέγερσης (doping)
|
30 Σεπτεμβρίου 2020
Το φυσικό και το τεχνητό στον αθλητισμό. Ηθική θεώρηση της φαρμακοδιέγερσης (doping)
29 Σεπτεμβρίου 2020
Η έννοια του προσώπου
Η έννοια του προσώπου |
Μελέτες και Δοκίμια, έκδ. Ομίλου Πνευματικής Ανανεώσεως,
Λευκωσία 2011, σελ. 112-122
|
28 Σεπτεμβρίου 2020
Δημιουργήθηκε έμβρυο ποντικιού κατά 4% άνθρωπος, το μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπινων κυττάρων σε ζώο μέχρι στιγμής
Δημιουργήθηκε έμβρυο ποντικιού κατά 4% άνθρωπος |
Σύμφωνα με το CNN, οι επιστήμονες έχουν δημιουργήσει ένα έμβρυο ποντικιού κατά 4% ανθρώπινο.
Το δημιουργημένο υβρίδιο είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτού που οι επιστήμονες ονομάζουν χίμαιρα ανθρώπου-ζώου ή με άλλα λόγια ενός οργανισμού που είναι φτιαγμένος από κύτταρα δύο διαφορετικών ειδών. Η υπό μελέτη χίμαιρα παρουσιάζει το μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπινων κυττάρων που έχει καταγραφεί ποτέ σε ζώο. Το εν λόγω πείραμα υποστηρίζει ότι πολλοί τύποι ανθρώπινων κυττάρων είναι δυνατό να παραχθούν σε έμβρυα ποντικιών και μάλιστα με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό συγκριτικά με τα ανθρώπινα έμβρυα. Τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης που διεξάγεται από ερευνητές του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης στο Buffalo και του RoswellParkComprehensiveCancerCentreδημοσιεύτηκαν τις τελευταίες μέρες σε δύο αξιόλογα επιστημονικά περιοδικά.
Σύμφωνα, με τους διευθύνοντές του πειράματος τα εν λόγω ευρήματα παρουσιάζουν ποικίλα πλεονεκτήματα με κυριότερο το γεγονός ότι αποδεικνύουν τη δυνατότητα δημιουργίας πολλών ειδών ώριμων ανθρώπινων κυττάρων σε έμβρυα ποντικιών, τα οποία θα μπορούσαν μελλοντικά να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή κυττάρων, ιστών ακόμα και οργάνων συμβάλλοντας στη θεραπεία ασθενειών.
Αξίζει να γίνει μια ιδιαίτερη αναφορά στη μεθοδολογία της ερευνητικής ομάδας. Ειδικότερα, οι ερευνητές τοποθέτησαν με ένεση στο εσωτερικό των αναπτυσσόμενων εμβρύων ποντικιών 10 με 12 ανθρώπινα βλαστοκύτταρα. Μέσα σε 17 ημέρες, αυτά τα βλαστοκύτταρα είχαν πολλαπλασιαστεί σε εκατομμύρια ώριμα κύτταρα, περιλαμβάνοντας ανθρώπινα ερυθρά αιμοσφαίρια και κύτταρα του ματιού. Σε αντίθεση με αυτόν τον αρκετά γρήγορο πολλαπλασιασμό, ένας αντίστοιχος αριθμός ερυθρών αιμοσφαιρίων θα μπορούσε να παραχθεί στο εσωτερικό ανθρώπινων εμβρύων μετά από διάστημα 8 εβδομάδων, ενώ για την παραγωγή κυττάρων ματιού θα χρειαζόταν ακόμα περισσότερος χρόνος. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα της έρευνας JianFeng, οι προαναφερθείσες παρατηρήσεις υποδηλώνουν ότι ο χρόνος παραγωγής ανθρώπινων κυττάρων μπορεί να διαφοροποιηθεί, γεγονός που ανοίγει το δρόμο για πιο δραματικές μελλοντικές ανακαλύψεις.
Αξιοσημείωτη είναι, βέβαια, και η επιλογή της ομάδας να μετατρέψει ανθρώπινα πολυδύναμα βλαστοκύτταρα,
27 Σεπτεμβρίου 2020
Υπακοή και Αυτονομία
Υπακοή και Αυτονομία |
26 Σεπτεμβρίου 2020
El Greco - Προσωπογραφίες (Ντοκιμαντέρ)
El Greco |
25 Σεπτεμβρίου 2020
Κρυονική: Ψεύτικη ελπίδα για ζωή ή ανάσταση με τη «σφραγίδα» της επιστήμης; - video
Kρυογονική |
24 Σεπτεμβρίου 2020
23 Σεπτεμβρίου 2020
Η Αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο Σύγχρονο κόσμο και τα βιοηθικά ζητήματα
Ορθοδοξία και Βιοηθική |
Στυλιανή Π. Στυλιανίδου, Ακτινοθεραπεύτρια Ογκολόγος MD, MSc Ιατρικής Α.Π.Θ. – Επιμελήτρια Α’, Π.Γ.Ν.Θ. ΑΧΕΠΑ. – Θεολόγος Α.Π.Θ., MSc Θεολογίας Α.Π.Θ.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ασχολείται με επίκαιρα και
ζωτικά θέματα, τα οποία απασχολούν τον άνθρωπο και τον κόσμο γενικότερα σήμερα.
Καθώς εμπνέεται διαρκώς από την προσδοκία και την πρόγευση της Βασιλείας του
Θεού, η Εκκλησία δεν αδιαφορεί για τα προβλήματα του ανθρώπου κάθε εποχής,
αλλά, αντιθέτως, συμμετέχει στην αγωνία και στα υπαρξιακά προβλήματά του, απαλύνοντας,
όπως εξάλλου και ο ίδιος ο Κύριος, την οδύνη και τις πληγές, τις οποίες
προκαλεί το κακό στον κόσμο και χύνοντας, όπως ο καλός Σαμαρείτης «έλαιον και
οίνον εις τα τραύματα αυτού (Λουκ.,ι΄,34) διά του λόγου «της υπομονής και
παρακλήσεως» (Ρωμ. ιε΄, 4, Εβρ. ιγ΄, 22) και διά της εμπράκτου αγάπης. Ο λόγος
της προς τον κόσμο αποβλέπει πρωτίστως όχι στο να κρίνει και να καταδικάσει τον
κόσμο (πρβλ. Ιωάν. γ΄, 17 και ιβ΄47), αλλά στο να του προσφέρει σαν οδηγό το
Ευ
αγγέλιο της Βασιλείας του Θεού, την ελπίδα και βεβαιότητα ότι οποιαδήποτε
μορφή του κακού δεν έχει τον τελευταίο λόγο στον κόσμο και δεν θα καταφέρει να
επιβληθεί.
Στις 18 Ιουνίου 2016 ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος συγκάλεσε στην Κρήτη την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, η οποία διακήρυξε την ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας, συζήτησε πλείστα θέματα πανορθοδόξου ενδιαφέροντος και κατέληξε σε σημαντικές αποφάσεις. Μεταξύ των θεμάτων που απασχόλησαν τη Σύνοδο ήταν και η βιοηθική, η οποία αξιολογήθηκε ως πολύ σημαντική, καθώς επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε σοβαρά ηθικά και υπαρξιακά προβλήματα που αφορούν στο νόημα της ζωής και του κόσμου. Η συμμετοχή της ορθόδοξης ηθικής στο σύγχρονο διεπιστημονικό διάλογο για τη βιοηθική κρίνεται από τη Σύνοδο ως απαραίτητη, αφού, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να παραμείνη εις το περιθώριον της συζητήσεως τόσον σπουδαίων ανθρωπολογικών, ηθικών και υπαρξιακών ζητημάτων».
Βέβαια, δεν ήταν η πρώτη φορά που επιχειρούνταν η εξέταση βιοηθικών ζητημάτων από τη σκοπιά της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το ίδιο έγινε και κατά την Ιερά Σύναξη των Ορθοδόξων Προκαθημένων, η οποία έλαβε χώρα στο Φανάρι στις 9-12 Οκτωβρίου 2008 και αποφάσισε τη σύσταση Διορθόδοξης Επιτροπής, η οποία θα μελετούσε τα θέματα της βιοηθικής. Τα θέματα αυτά έχουν απασχολήσει, επίσης, και πολλές τοπικές Εκκλησίες. Για παράδειγμα, το Οικουμενικό Πατριαρχείο πριν από μια δεκαετία περίπου σχεδίαζε τη σύσταση Διορθόδοξης Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία όμως τελικά ποτέ δεν λειτούργησε. Ακόμη, η Εκκλησία της Ελλάδος έχει συστήσει ήδη από το 1998 μια επιτροπή βιοηθικής, η οποία έχει στο μεταξύ δημοσιεύσει τις θέσεις της σε πολλά θέματα, ενώ το Πατριαρχείο Μόσχας εξέδωσε το 2000 μια εκτενή εγκύκλιο επί κοινωνικών θεμάτων, στην οποία τοποθετείται στα σημαντικότερα θέματα της βιοηθικής. Ωστόσο, για πρώτη φορά, μια Σύνοδος, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι από τις περισσότερες κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες, διατύπωσε επισήμως τις θέσεις της για τη βιοηθική, γεγονός που αναμφίβολα καταδεικνύει τη σημασία των θέσεων αυτών. Σε αντίστοιχες ενέργειες έχουν προβεί και τα Πατριαρχεία Σερβίας και Ρουμανίας.
Οι θέσεις της Συνόδου για τη βιοηθική καταγράφονται κυρίως στα εξής τρία κείμενα: α) στην Εγκύκλιο, β) στο Μήνυμα και γ) στο κείμενο που φέρει τον τίτλο «Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εις τον σύγχρονον κόσμον». Όμως, πέρα από τα κείμενα αυτά, αναφορές στη βιοηθική απαντούν και σε άλλες ενότητες, ιδιαίτερα σε αυτές που αφορούν στην αξία του ανθρωπίνου προσώπου και στην ελευθερία και ευθύνη του ανθρώπου.
Ως προς το περιεχόμενο, παρατηρούμε ότι παρουσιάζεται το αντικείμενο του σύγχρονου βιοηθικού προβληματισμού για τις εξελίξεις στο χώρο των θετικών επιστημών και της βιοτεχνολογίας, επισημαίνεται η σημασία του για τον άνθρωπο, αναδεικνύεται η ανάγκη θεώρησής του από την άποψη της ορθόδοξης ηθικής και περιγράφονται τα κριτήρια διαμόρφωσης μιας θεολογικής προσέγγισης με βάση την πνευματική εμπειρία της ορθόδοξης παράδοσης. Η Σύνοδος μίλησε γενικά για τη βιοηθική και δεν διατύπωσε θέσεις για συγκεκριμένα βιοηθικά θέματα, όπως είναι π.χ. η έκτρωση, η ευθανασία, η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και η μεταμόσχευση οργάνων. Αυτή η παράλειψη μπορεί να οφείλεται στο ότι το εύρος των βιοηθικών θεμάτων είναι μεγάλο και ίσως δεν ήταν δυνατόν να καταγραφούν οι απόψεις για όλα αυτά μόνο σε μία Σύνοδο. Ακόμη, ενδέχεται να μην έχει αναπτυχθεί ευρύς προβληματισμός για όλα αυτά τα θέματα.
Εκτιμούμε ότι, πέρα από την εύλογη αυτή πρακτική διάσταση, με τον περιορισμό στην ορθή κατανόηση του βιοηθικού προβληματισμού και κυρίως με τη διατύπωση των κριτηρίων μιας ορθόδοξης προσέγγισης υποδηλώνεται η σημασία τους, η οποία είναι μεγαλύτερη από επιμέρους θέσεις της Εκκλησίας σε συγκεκριμένα θέματα. Αυτό άλλωστε που διακυβεύεται δεν είναι τόσο η ορθότητα ορισμένων ιατρικών επεμβάσεων ή επιλογών, όσο η ίδια η αξία της ζωής του ανθρώπου και η θεώρησή του ως προσώπου. Εξάλλου, νεότερες επιστημονικές εξελίξεις διαφοροποιούν συχνά τα δεδομένα σε πολλά θέματα βιοηθικής, ενώ διαρκώς προστίθενται καινούρια τέτοια θέματα και έτσι η μελέτη τους και η επεξεργασία τους απαιτεί χρόνο. Ένα από τα θέματα αυτά είναι και αυτό της παρηγορητικής φροντίδας, στο οποίο όμως δεν γίνεται μνεία σε δράσεις όπως τις παραπάνω. Ωστόσο και αυτό κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να συζητείται, ώστε να εντοπιστούν τυχόν εσφαλμένοι χειρισμοί, να βελτιωθούν οι στρατηγικές της διαδικασίας και να προκύψουν καλύτερα αποτελέσματα.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η Σύνοδος προέταξε και ανέδειξε την πνευματική διάσταση του προβληματισμού και τα θεμέλια μιας ορθόδοξης ηθικής προσέγγισης για σημαντικά θέματα που αφορούν την ανθρώπινη προσωπικότητα και το σεβασμό που δικαιούται. (Βάντσος, 2017).
Εγκύκλιος της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας. (Απόσπασμα)
Παρακάτω θα παραθέσουμε δυο παραγράφους από την Εγκύκλιο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της
22 Σεπτεμβρίου 2020
Κλασικά σφάλματα στην επιχειρηματολογία μας – video
Το βίντεο της παρούσας ανάρτησης αναφέρεται σε διάφορα λογικά σφάλματα που διαπράττουμε κατά την επιχειρηματολογία μας, τα περισσότερα εκ των οποίων σχετίζονται με τη στατιστική.
21 Σεπτεμβρίου 2020
Αλγόριθμος «μεταφράζει» αυτόματα τις σκέψεις των ανθρώπων
Αλγόριθμος «μεταφράζει» αυτόματα
τις σκέψεις των ανθρώπων
|
20 Σεπτεμβρίου 2020
Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του κορωνοϊού: Μοναξιά και ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές
Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του
κορωνοϊού:
Μοναξιά και ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές
|
19 Σεπτεμβρίου 2020
Κοινωνική Δικαιοσύνη και Ορθόδοξη Θεολογία. Μια προκήρυξη
Κοινωνική Δικαιοσύνη και Ορθόδοξη Θεολογία |
18 Σεπτεμβρίου 2020
Ο νέγρος ο ζωγράφος
Ο νέγρος ο ζωγράφο |
Ερμηνεία: Φαραντούρη Μαρία
Συνθέτης: Λοΐζος Μάνος
Στιχουργός: Νεγρεπόντης Γιάννης
Έτος Κυκλοφορίας: 1975
Στίχοι
Νέγρο Χριστό, ζωγράφισε ο Τζακ
ο Νέγρος ο ζωγράφος με τη χρυσή καρδιά
ο Τζακ που είναι γνωστός σε όλο το Καρτιέ Λατέν.
Τι ξέρουν οι λευκοί απ’ το Χριστό
τι ξέρουν απ’ τα πάθη του, τι ξέρουν;
17 Σεπτεμβρίου 2020
Η Θρησκεία του Ταοϊσμού
ΛΑΟ-ΤΣΕ:Η Θρησκεία του Ταοϊσμού |
ΛΑΟ-ΤΣΕ: Παραδόσεις για τον βίο του
Στον Λάο-Τσέ η κινεζική παράδοση αποδίδει το ξεκίνημα μιας φιλοσοφικής τάσεως -και αργότερα μιας θρησκευτικής σχολής-, του Ταοϊσμού, που επιδιώκει την παράταση και την πλήρωση της ζωής με την περισυλλογή. Πρόκειται για μια ασαφή κινεζική προσωπικότητα του 6ου αι. π.Χ. Το όνομα Λάο-Τσέ σημαίνει «γέροντας-διδάσκαλος» και πρόκειται μάλλον για τίτλο. Σχετικά με τη ζωή του αναφέρονται τόσο ελάχιστα και εξαιρετικά αμφίβολα στοιχεία, ώστε να αμφισβητείται και το αν υπήρξε ιστορικό πρόσωπο. Οι περισσότεροι όμως μελετητές δέχονται ότι ο πυρήνας του βιβλίου Τάο-τέ-Τσίνγκ («Πραγματεία για την οδό και τη δύναμή της», ελλην. απόδοση Ανδρ. Τσακαλή, 1976), που συνδέθηκε με το όνομά του και που μέχρι την περίοδο των Χάν ονομαζόταν «Το κείμενο Λάο-Τσέ», πρέπει να αποδοθεί σε μια πολύ σημαντική ιστορική μορφή, την οποία ταυτίζουν με τον Λάο-Τσέ. Το κείμενο αυτό, με το λιτό, πυκνό, αινιγματικό ύφος του, υποδηλώνει όχι ένα συγγραφέα, αλλά πολλούς στοχαστές. Ωστόσο είναι ανεπτυγμένο γύρω από έναν κεντρικό άξονα, ο οποίος κάλλιστα μπορεί να προέρχεται από έναν κινέζο στοχαστή του 6ου π.Χ. αι., λίγο πιο ηλικιωμένο από τον Κομφούκιο.
Ο Σσ-μά Τσιάν, ο πατέρας της κινεζικής ιστορίας, συνέθεσε γύρω στα 100 π.X. μια βιογραφία του Λάο-Τσέ, όπου φαίνεται συγχέει τον Λάο Λάι-Τσέ, ιστορικό της δυναστείας Τσού, με τον ερημίτη Λί Έρλ. Τον θεωρεί γεννημένο στο Τσύ-Γιέν, χωριό της επαρχίας Χού, στο κράτος Τσού, στο σημερινό Λού-γί της επαρχίας Χονάν. Αναφέρεται ότι είχε θέση αρχειοφύλακα, ίσως ιστοριογράφου στο παλάτι του βασιλείου του Λώ, και ότι κάποτε συναντήθηκε με τον νεότερό του Κομφούκιο. Ο Λάο-Τσέ προτιμούσε την ησυχία και την απάθεια. Μπροστά στην αναμενόμενη κατάρρευση της δυναστείας Τσού, προτίμησε να απομακρυνθεί από το επερχόμενο χάος. Στράφηκε στα δυτικά , στο όρος του Παραδείσου, Κούν Λούν. Στα σύνορα τον σταμάτησαν και του ζήτησαν να αναπτύξει τις φιλοσοφικές του απόψεις. Υποτίθεται ότι παρέμεινε εκεί και έγραψε ένα κείμενο πέντε χιλιάδων λέξεων, που φεύγοντας παρέδωσε στον φύλακα των στενών, Χίν-Τσί. Κατόπιν αναχώρησε και τίποτε πια δεν ακούστηκε γι' αυτόν. Παραδόσεις αναφέρουν ότι έζησε ως ερημίτης μέχρι τα βαθιά γεράματα -ως τα εκατόν πενήντα ή διακόσια χρόνια.
Η ομίχλη, όπου κινείται η φυσιογνωμία του Λάο-Τσέ, συνταιριάζει με το γεγονός ότι ήταν μάλλον ένας ερημίτης ευγενής, του οποίου η διδασκαλία υπογράμμιζε την εσωτερική γαλήνη, τη σιωπή και την αδιαφορία για το ιστορικό γίγνεσθαι. Όσο όμως ομιχλώδης είναι η ιστορία του, τόσο λαμπερό εμφανίζεται το πρόσωπό του μέσα στις ακτίνες των ταοϊστικών θρύλων, που ζήτησαν να καθορίσουν τη μορφή του με σαφήνεια και αίγλη. Στις κινεζικές απεικονίσεις παρουσιάζεται σαν γέρος με πρόσωπο μικρού παιδιού. Ο θρύλος τον θέλει να γεννιέται ώριμος γέροντας, αφού έμεινε 62 χρόνια στην κοιλιά της μητέρας του, η οποία τον συνέλαβε κυττάζοντας ένα διάττοντα αστέρα. Η ταοϊστική παράδοση αργότερα όρισε με ακρίβεια ως ημέρα της γεννήσεώς του την 4η Σεπτεμβρίου του 604 π.Χ. Η μορφή του Λάο-Τσέ δεν έπαψε να είναι σεβαστή σε όλα τα στρώματα της κινεζικής κοινωνίας. Για τον λαό έγινε άγιος και θεοποιήθηκε.
Μία έπιγραφή του 165 μ.Χ. τον περιγράφει ως «απόρροια του αρχέγονου χάους», «συναιώνιο με τα φωτεινά σώματα», δηλαδή, τον ήλιο, τη σελήνη, τα άστρα.
Διδασκαλία
Γλυπτό του Λάο Τσε μέσα στη φύση |
Η σκέψη του Λάο-Τσέ οδήγησε την κινεζική φιλοσοφία σε μια στάση διαμετρικά αντίθετη από τον
16 Σεπτεμβρίου 2020
Η Αγία Σοφία και οι Θυγατέρες της Πίστις, Έλπίς και Αγάπη
Η Αγία Σοφία και οι Θυγατέρες της
Πίστις, Έλπίς και Αγάπη
|
15 Σεπτεμβρίου 2020
Μπορώ να επιλέξω τα φυσικά χαρακτηριστικά των παιδιών μου πριν από τη γέννησή τους;
Μπορώ να επιλέξω τα φυσικά χαρακτηριστικά
των παιδιών μου πριν από τη γέννησή τους; |