31 Μαρτίου 2019
30 Μαρτίου 2019
Έτσι θα απογειωθούν οι μεταμοσχεύσεις στην Ελλάδα
Μεταμοσχεύσεις και δωρεά οργάνων
|
Από συνέντευξη που παραχώρησε ο πρόεδρος του Εθνικού
Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων
«H μεταμόσχευση για την Ιατρική δεν είναι η αναζήτηση ανθρωπίνων “ανταλλακτικών”, είναι μια πράξη ανθρώπινου μεγαλείου, είναι η προσφορά ζωής στον συνάνθρωπο». Με τα λόγια αυτά περιέγραψε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το όραμά του για τις μεταμοσχεύσεις στη χώρα μας ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ), Ανδρέας Καραμπίνης.
«H μεταμόσχευση για την Ιατρική δεν είναι η αναζήτηση ανθρωπίνων “ανταλλακτικών”, είναι μια πράξη ανθρώπινου μεγαλείου, είναι η προσφορά ζωής στον συνάνθρωπο». Με τα λόγια αυτά περιέγραψε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το όραμά του για τις μεταμοσχεύσεις στη χώρα μας ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ), Ανδρέας Καραμπίνης.
Ο πρόεδρος
του ΕΟΜ μίλησε για τους τρεις άξονες που θα κινηθούν οι προσπάθειές του για να
«απογειωθούν» οι μεταμοσχεύσεις στη χώρα μας, οι οποίες, όπως είπε, «ποτέ δεν
απογειώθηκαν και ούτε καν προσέγγισαν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η σκληρή αλήθεια
είναι ότι την τελευταία 15ετία δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική στήριξη από την
Πολιτεία που να μας βοηθήσει έστω να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που
είναι 12 με 14 δότες ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Υπήρξαν παρεμβάσεις
ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης, αλλά ήταν σαν φωτοβολίδες μέσα στο σκοτάδι.
Δυστυχώς, παραμένουμε στους 4 με 8 δότες ανά εκατομμύριο πληθυσμού και είμαστε
οι τελευταίοι στη δωρεά οργάνων στην Ευρώπη».
«Ο στόχος να
φτάσουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά την προσφορά οργάνων δεν είναι
ανέφικτος. Υπάρχουν στη χώρα μας Μονάδες Εντατικής Θεραπείας σε νοσοκομεία που
η προσφορά και η μεταμόσχευση είναι συχνό φαινόμενο και άλλες που θα μπορούσαν
να πρωτοστατούν, αλλά δείχνουν αδιαφορία. Αυτό και μόνο δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλα
περιθώρια βελτίωσης της κατάστασης», σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΟΜ, απαντώντας σε
σχετική ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Ο κ.
Καραμπίνης, αναφερόμενος στις δράσεις του οργανισμού, οι οποίες εκτιμά ότι θα
φέρουν ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα των μεταμοσχεύσεων, τόνισε:
«Αναδιοργανώσαμε τον ΕΟΜ με νέο προσωπικό, δημιουργήσαμε την καινούργια κάρτα
δότη με την οποία βάζουμε στο επίκεντρο της απόφασης τον πολίτη. Προσπαθούμε να
προσεγγίσουμε όλες τις ομάδες πληθυσμού, να τις ενημερώσουμε, για να
κατανοήσουν την αξία της πράξης αυτής, την απόλυτη ελευθερία της επιλογής, αλλά
και να τους προβληματίσουμε. Οι νέοι είναι ο στόχος μας, ιδίως, στις τελευταίες
τάξεις του Λυκείου, η εκκλησία, καθώς ακόμα υπάρχουν επιφυλάξεις από ένα μέρος
της, αλλά και οι ΜΕΘ».
Έμφαση από
τον ΕΟΜ θα δοθεί στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, καθώς η σημασία τους είναι
κομβική για τις μεταμοσχεύσεις, όπως έχει δείξει και η διεθνής πρακτική. «Το
επόμενο βήμα μας είναι να
29 Μαρτίου 2019
Ἡ προσευχὴ στὴν Ἐκκλησία - Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος
Ἡ προσευχή στην Ἐκκλησία - Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος |
Του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
Μή τό κάνεις καλέ μου ἄνθρωπε,
τέτοιο λάθος! Γιατί, ἄν τό κάνεις, τόν ἑαυτό σου ζημιώνεις!
Κάθε ἄνθρωπος, τό ξέρουμε, ἔχει δικαίωμα, νά κάνει προσευχή καί στό σπίτι του. Ναί, ἔτσι εἶναι! Ὅμως ποτέ κανένας δέν κάνει στό σπίτι του προσευχή, σάν ἐκείνη πού κάνει στήν Ἐκκλησία!
Τί εἶναι ἐκεῖνο πού κάνει τήν προσευχή στήν Ἐκκλησία, νά εἶναι ἡ πιό καλή;
Ἐκεῖ, στήν Ἐκκλησία, εἶναι καί οἱ πατέρες μας, οἱ ἱερεῖς! Καί πλῆθος κόσμου! Καί ὅλοι μαζί, μέ μιά καρδιά καί μιά φωνή, μιλᾶμε στόν ἐπουράνιο Πατέρα μας!
Μή σοῦ περνάει λοιπόν ἡ ἰδέα, ὅτι, ἄν κάθεσαι στό σπιτάκι σου καί κάνεις ἐκεῖ τήν προσευχή σου, μέ τό δικό σου τρόπο, θά σέ ἀκούσει ὁ Κύριος καλύτερα!
Λάθος κάνεις. Μεγάλο λάθος. Ὁ Θεός θέλει, ὅλοι ἐμεῖς σάν ἀδέλφια‐σάν παιδιά Του, νά κάνουμε τήν προσευχή μας ὅλοι μαζί!...
Μᾶς δίδαξε νά λέμε «Πάτερ ἡμῶν», «πατέρα ὅλων μας».
Καί, τελικά, τί κάνουμε στήν Ἐκκλησία; Νά. Ἁπλά παρακολουθοῦμε τά λόγια τῶν ἱερέων. Καί τά ἐπαναλαμβάνουμε σάν δικά μας.
Κάθε ἄνθρωπος, τό ξέρουμε, ἔχει δικαίωμα, νά κάνει προσευχή καί στό σπίτι του. Ναί, ἔτσι εἶναι! Ὅμως ποτέ κανένας δέν κάνει στό σπίτι του προσευχή, σάν ἐκείνη πού κάνει στήν Ἐκκλησία!
Τί εἶναι ἐκεῖνο πού κάνει τήν προσευχή στήν Ἐκκλησία, νά εἶναι ἡ πιό καλή;
Ἐκεῖ, στήν Ἐκκλησία, εἶναι καί οἱ πατέρες μας, οἱ ἱερεῖς! Καί πλῆθος κόσμου! Καί ὅλοι μαζί, μέ μιά καρδιά καί μιά φωνή, μιλᾶμε στόν ἐπουράνιο Πατέρα μας!
Μή σοῦ περνάει λοιπόν ἡ ἰδέα, ὅτι, ἄν κάθεσαι στό σπιτάκι σου καί κάνεις ἐκεῖ τήν προσευχή σου, μέ τό δικό σου τρόπο, θά σέ ἀκούσει ὁ Κύριος καλύτερα!
Λάθος κάνεις. Μεγάλο λάθος. Ὁ Θεός θέλει, ὅλοι ἐμεῖς σάν ἀδέλφια‐σάν παιδιά Του, νά κάνουμε τήν προσευχή μας ὅλοι μαζί!...
Μᾶς δίδαξε νά λέμε «Πάτερ ἡμῶν», «πατέρα ὅλων μας».
Καί, τελικά, τί κάνουμε στήν Ἐκκλησία; Νά. Ἁπλά παρακολουθοῦμε τά λόγια τῶν ἱερέων. Καί τά ἐπαναλαμβάνουμε σάν δικά μας.
Ψάχνεις νά
βρεῖς, τί εἶναι ἐκεῖνο πού κάνει τήν προσευχή στήν ἐκκλησία, νά εἶναι καλύτερη;
Πολλά!...
Καί συγκεκριμένα: Στήν Ἐκκλησία εἴμαστε πολλοί. Καί ὅλοι μαζί ἔχουμε τά ἴδια στό νοῦ (στό μυαλό μας)
Πολλά!...
Καί συγκεκριμένα: Στήν Ἐκκλησία εἴμαστε πολλοί. Καί ὅλοι μαζί ἔχουμε τά ἴδια στό νοῦ (στό μυαλό μας)
28 Μαρτίου 2019
Λώρενς Λεμιέ: Ο αθλητής που ενσάρκωσε το ολυμπιακό ιδεώδες.
Λώρενς Λεμιέ:
Ολυμπιακοί Αγώνες 1988[1]
Λώρενς Λεμιέ |
Οι αθλητές συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι
με αρκετά ηθικά διλήμματα. Όσοι από
αυτούς έχουν βρεθεί πολύ κοντά στο να
κατακτήσουν ένα ολυμπιακό μετάλλιο, γνωρίζουν ότι αυτός είναι ο απολυτός στόχος τους, ένας
στόχος που πολύ δύσκολα θα μπορούσαν να τον παραβλέψουν.
Στην παρούσα ανάρτηση παρουσιάζουμε
το παράδειγμα ενός υπέροχου αθλητή, ο
οποίος, χωρίς να ταλαντευτεί ούτε για μία
στιγμή θυσίασε αυτό το μετάλλιο για να σώσει
τη ζωή
δύο συναθλητών του. Πρόκειται για τον σπουδαίο Καναδό Ιστιοπλόο Λώρενς
Λεμιέ[2] που στους
Ολυμπιακούς Αγώνες της Σεούλ, το 1988, «θυσίασε» το Ολυμπιακό μετάλλιο για να βοηθήσει αθλητές
άλλης κατηγορίας που κινδύνευαν να πνιγούν. Ενώ ο Λώρενς Λεμιέ έτρεχε στον ένα
στίβο στα FINN και ήταν δεύτερος, ξαφνικά έπιασε ένα πολύ δυνατό μπουρίνι, με
αποτέλεσμα στον άλλο στίβο το διθέσιο σκάφος των 470 από τη Σιγκαπούρη να
αναποδογυρίσει. Ο Καναδός αθλητής δεν το σκέφτηκε καθόλου και αμέσως έσπευσε
στους συναθλητές του για να τους βοηθήσει. Τους περίμενε, μάλιστα, μέχρι να
φτάσει κάποιο σωστικό σκάφος. Για την ιστορία σε εκείνη την ιστιοδρομία ο
Καναδός κατετάγη 23ος.[3]
Ο ίδιος σε μια πρόσφατη
συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μας περιγράφει αυτό το γεγονός: «Όταν είσαι αθλητής κάνεις αυτό που θεωρείς ότι είναι
απαραίτητο για να κερδίσεις, αλλά δεν είναι πάντα έτσι. Ήμουν στη μέση της
διαδρομής μου κι άκουσα κάποιες φωνές. Στην ιστιοπλοΐα όταν το σκάφος γυρίζει,
μπορείς να σηκωθείς και να συνεχίζεις την κούρσα σου. Εκεί κάτι δεν πήγαινε
καλά. Είχε πάρα πολύ αέρα και νόμιζα ότι άκουσα κάποιους να ζητάνε βοήθεια,
αλλά δεν ήμουν σίγουρος. Είχε πολύ φασαρία. Δεν
27 Μαρτίου 2019
Ένα διδακτικό πείραμα για τις επιπτώσεις του καπνίσματος
Επιπτώσεις του καπνίσματος
|
Στο βίντεο της παρούσας ανάρτησης
μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ενδιαφέρον πείραμα το οποίο καταδεικνύει με το
πλέον περίτρανο τρόπο τις βλαπτικές επιδράσεις του καπνού πάνω στον οργανισμό
μας. Το βίντεο αυτό δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Ερευνητικής Εργασίας με θέμα:
«Εφηβεία και εξαρτήσεις», η οποία πραγματοποιήθηκε κατά το διδακτικό έτος
2014-2015 στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου.
Κ.Ε.
26 Μαρτίου 2019
Παλιά σχολικά βιβλία (μετά το 2000) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Δημοτικού σε pdf. (Τα προηγούμενα βιβλία των Θρησκευτικών)
Αφού ανοίξει, πατώντας πάνω δεξιά το αντίστοιχο εικονίδιο για τη λήψημπορείτε να το κατεβάσετε και να το αποθηκεύσετε στον υπολογιστή σας.
Στην παρούσα ανάρτηση υπάρχουν 8 παλιά βιβλία του μαθήματος των Θρησκευτικών του Δημοτικού, τα οποία ήταν σε ισχύ έως το διδακτικό έτος 2015 – 2016. Τα τέσσερα εξ αυτών είναι τα βιβλία του μαθητή και τα άλλα τέσσερα τα βιβλία του δασκάλου. Επίσης, πατώντας στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε τα βιβλία των Θρησκευτικών του Γυμνασίου και του Λυκείου:
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Λυκείου.
Επίσης, πατώντας στο παρακάτω σύνδεσμο: Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf, εκατοντάδες σχολικά βιβλία, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, τα οποία χρονολογούνται από το τέλος του 19ου αιώνα έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και σχετίζονται με το μάθημα των θρησκευτικών.
25 Μαρτίου 2019
Γενετικά Τροποποιημένα Τρόφιμα
Γενετικά Τροποποιημένα Τρόφιμα |
Όταν λέμε μεταλλαγμένα τρόφιμα ή
γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, αναφερόμαστε σε τρόφιμα, τα οποία έχουν
δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας τις πρόσφατες τεχνικές της μοριακής βιολογίας. Τα
τρόφιμα αυτά έχουν τροποποιηθεί μέσα στα εργαστήρια, όπου οι επιστήμονες
απομονώνουν γονίδια, κολλώντας τα σε άλλους οργανισμούς, με σκοπό την ενίσχυση
κάποιων επιθυμητών χαρακτηριστικών, όπως η αντοχή στο κρύο, στα εντομοκτόνα ή
ακόμα επειδή όπως πιστεύουν τα τρόφιμα αυτά αποκτούν μεγαλύτερη θρεπτική αξία.
Η γενετική μηχανική είναι η
επιστήμη που ασχολείται με την δημιουργία τέτοιων προϊόντων. Για παράδειγμα οι
γενετιστές απομονώνουν ένα γονίδιο που είναι ανθεκτικό στις έντονα κρύες
καιρικές συνθήκες και το "κολλάνε" στο DNA ενός φυτού. Το νέο,
τροποποιημένο, φυτό θα αποκτήσει μεγαλύτερη αντοχή σε αυτό το χαρακτηριστικό.
Δεν μεταφέρονται μόνο γονίδια από ένα φυτό στο άλλο, αλλά και από ένα ζωικό
οργανισμό σε ένα φυτό. Για παράδειγμα οι γενετιστές επικόλλησαν το γονίδιο ενός
βακίλου, το οποίο σκοτώνει ένα είδος προνύμφης που είναι υπεύθυνη για την
καταστροφή σοδειών καλαμποκιού, στο καλαμπόκι. Το νέο αυτό γενετικά
τροποποιημένο καλαμπόκι παράγει το δικό του εντομοκτόνο. Άλλα παραδείγματα
είναι δημιουργία ντοματών με γονίδια ψαριού, ψάρια με ανθρώπινο γονίδιο,
πατάτες με γονίδια από κοτόπουλο κλπ.
Η νέα αυτή τεχνολογία έχει φέρει
αναστάτωση και ανησυχία στους κύκλους των οικολογικών οργανώσεων, μιας και
αρκετοί επιστήμονες εφιστούν την προσοχή μας. Τονίζουν ότι παίζουμε με τους
κανόνες της φύσης, τους οποίους ακόμα δεν γνωρίζουμε καλά. Όπως λένε,
αποτελέσματα αυτών των καινοτομιών ήταν η νόσος των τρελών αγελάδων, η
δημιουργία επικίνδυνων αλλεργιών κ.ά.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΩΝ
ΤΡΟΦΩΝ
Αντίσταση στα εντομοκτόνα και τα
ζιζανιοκτόνα. Οι αγρότες χρησιμοποιούν τόνους εντομοκτόνων για να προστατεύσουν
την σοδειά τους. Αυτό έχει επικίνδυνες συνέπειες τόσο στην υγεία μας, όσο και
24 Μαρτίου 2019
Γονιδιωματική μελέτη θα μπορούσε να προσφέρει τέστ DNA ώστε να προβλέψει το προσδόκιμο ζωής
Τέστ DNA είναι δυνατό να προβλέψει το προσδόκιμο της ζωής |
Οι επιστήμονες έχουν δημιουργήσει ένα σύστημα
“βαθμολόγησης” μακροζωίας για να προβλέψουν εάν ένα άτομο μπορεί να αναμένει να
ζήσει περισσότερο ή να αποβιώσει νωρίτερα από το μέσο όρο, με βάση τη σωρευτική
επίδραση των γενετικών παραλλαγών που επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι μια απλή γενετική
εξέταση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως δείκτης του προσδόκιμου ζωής. Οι
ερευνητές πιστεύουν ότι τα σημερινά ευρήματά τους θα μπορούσαν ήδη να
ενσωματωθούν σε ιδιωτικές εξετάσεις DNA που θα προβλέψουν τη διάρκεια ζωής για
μόλις 150 βρετανικές λίρες.
“Βρήκαμε πως τα γονίδια που επηρρεάζουν τον
εγκέφαλο και την καρδιά είναι υπεύθυνα για το μεγαλύτερο κομμάτι της ποικιλίας
της διάρκειας ζωής,” δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Paul Timmers, διδακτορικός φοιτητής στο Usher Institute του Πανεπιστημίου
του Εδιμβούργου.
Η μελέτη ανέλυσε γενετικά δεδομένα προερχόμενα
από περισσότερα από ένα εκατομμύριο άτομα. Συγκρίνοντας τα δεδομένα αυτά της
διάρκειας ζωής του κάθε συμμετέχοντος, η ομάδα στόχευε στο να εντοπίσει
περιοχές του γονιδιώματος οι οποίες μπορούν να συνδεθούν με την μακροζωία.
Σε κάθε άτομο δόθηκε ένα “σκορ” διάρκειας ζωής,
βασισμένο στα συνδυαστικά δεδομένα από καθεμία
23 Μαρτίου 2019
Ο Πλάτων φιλοσοφεί για το τι είναι ο άνθρωπος… animation
Πλάτων |
22 Μαρτίου 2019
Ανθρώπινη καρδιά από βλαστοκύτταρα δημιούργησαν επιστήμονες
Δημιουργία ανθρώπινης καρδιάς
|
Επιστήμονες και βιοϊατρικοί
μηχανικοί στις ΗΠΑ δημιούργησαν τον πρώτο ανθρώπινο καρδιακό μυ από
βλαστοκύτταρα, που συμπεριφέρεται περίπου όπως ο κανονικός μυς της καρδιάς.
Ο εργαστηριακός μυς, όταν
βελτιωθεί κι άλλο, θα επιστρέψει στους ερευνητές να μελετάνε την ανθρώπινη
φυσιολογία και ειδικότερα τις καρδιοπάθειες και τα νέα φάρμακα υπό πλήρως
ελεγχόμενες συνθήκες, ανοίγοντας έτσι νέες δυνατότητες στη βιοϊατρική και στη φαρμακευτική
έρευνα.
Ώριμη καρδιά
Παρόλο που σήμερα οι επιστήμονες
είναι σε θέση να καλλιεργήσουν στο εργαστήριό τους πολλούς ιστούς, ακόμη και
καρδιακό μυ, από βλαστικά κύτταρα που έχουν ληφθεί από δείγμα αίματος ασθενούς,
οι εργαστηριακοί αυτοί ιστοί στην περίπτωση της καρδιάς έως τώρα είχαν αποτύχει
να εμφανίσουν τις πιο ζωτικές συμπεριφορές που έχει μια φυσιολογική καρδιά
ενηλίκου. Έτσι, δεν είχε καταστεί δυνατό μέχρι σήμερα να δημιουργηθεί ένας
καρδιακός μυς αρκετά ώριμος, ώστε να είναι πραγματικά χρήσιμος για ιατρικές
έρευνες.
Βλαστοκύτταρα του αίματος
Αυτό ακριβώς φαίνεται πως
επιτεύχθηκε τώρα για πρώτη φορά. Ερευνητές της Σχολής Μηχανικών του
Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, με επικεφαλής την σερβικής καταγωγής
καθηγήτρια
21 Μαρτίου 2019
Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία
Η νηστεία στην Ορθόδοξη Εκκλησία |
Της Ελένης
Χριστοδουλοπούλου
H νηστεία
πάντα ήταν από τα πλέον σημαντικά στοιχεία των Oρθοδόξων. Θεωρείται ο πιο
αρχαίος θεσμός της Εκκλησίας. Ο ίδιος ο Χριστός νήστεψε 40 ημέρες όταν μετά τη
βάφτισή Του έμεινε στην έρημο. Το ίδιο και ο Μωυσής πριν ανέβει στο όρος Σινά
για να πάρει τον Νόμο. Το ίδιο και ο προφήτης Ηλίας, όταν απέκλεισε τον ουρανό
και δεν έβρεξε τρία έτη και έξι μήνες, αλλά και όλοι οι άγιοι.
Η νηστεία
από μόνη της -παρά τα όσα κατά καιρούς ακούγονται- δεν είναι αρετή, αλλά μέσον
για την απόκτησή της. Η βασική αρχή της είναι ότι ο άνθρωπος που νηστεύει
δυναμώνει τη θέλησή του, επιβάλλεται στον εαυτό του και υποτάσσει το σώμα του
στο πνεύμα.
Η έννοια της
νηστείας, βέβαια, δεν περιορίζεται μόνο στην ποιότητα, αλλά και στην ποσότητα.
Δεν είναι δηλαδή μόνο τι θα φάει κανείς, αλλά και πόσο θα φάει. Η λίγη και
μετρημένη τροφή είναι κι αυτό νηστεία. Διαφορετικά, η λαιμαργία απλούστατα
αλλάζει υλικά για τον κορεσμό της.
Τέλος, να
αναφέρουμε ότι νηστεία δεν είναι μόνο το να απέχουμε από κάποιες τροφές, αλλά
και να φυλαγόμαστε από παρεκτροπές. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μάς προτρέπει:
«Νηστεύσωμεν, αδελφοί, σωματικώς, νηστεύσωμεν και πνευματικώς». Αξία έχει όχι
μόνο η νηστεία των τροφών, αλλά και των παθών.
Ο Άγιος
Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει: «Δείξε μου την νηστεία σου διά των έργων σου. Αν
δεις πτωχό, ελέησέ τον. Αν δεις κάποιο εχθρό σου, συμφιλιώσου. Αν δεις φίλο σου
να προοδεύει, μην τον φθονήσεις. Διατήρησε τα χέρια σου, τα πόδια σου, τα μάτια
σου, τα αυτιά σου καθαρά από αμαρτίες. Διότι ποιο το όφελος όταν δεν τρώμε
κρέας, όμως κατατρώμε τους αδελφούς μας; Εκείνος που κατηγορεί τον άλλο είναι
σαν να δάγκωσε τη σάρκα του “πλησίον”».
Η λέξη
νηστεία είναι σύνθετη και προέρχεται από το αρνητικό μόριο νη και το ρήμα
εσθίω, που είναι άλλος τρόπος του έσθω και του έδω και σημαίνει τρώγω. Νήστις
–η πρώτη λέξη που δημιουργήθηκε– σημαίνει αυτός που δεν εσθίει, που δεν τρώγει.
Από τη λέξη αυτή στη συνέχεια προήλθε το ρήμα νηστεύω και το αφηρημένο
ουσιαστικό νηστεία, που αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφές και ποτά, δηλαδή
την ασιτία και ατροφία.
Αργότερα, με
την αύξηση της χρονικής διάρκειας και την προοδευτική διαμόρφωση του θεσμού της
νηστείας, νηστεία δεν σήμαινε μόνο πλήρης αποχή από στερεές και υγρές τροφές,
αλλά και μερική, δηλαδή από ορισμένες τροφές, καθώς και λήψη άλλων,
συγκεκριμένων τροφών. Έτσι έχουμε τη διάκριση σε νηστίσιμες και αρτυμένες ή
αρτύσιμες τροφές.
Νηστεία δεν
είναι μόνο το να απέχουμε από κάποιες τροφές, αλλά και να φυλαγόμαστε από
παρεκτροπές. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μάς προτρέπει: «Νηστεύσωμεν, αδελφοί,
σωματικώς, νηστεύσωμεν και πνευματικώς»
Κατά τη
διάκριση αυτή, νηστίσιμες τροφές θεωρούνται το ψωμί, τα λαχανικά, οι καρποί και
μάλιστα οι ξηροί, οι ελιές και άλλα. Αντίθετα, αρτύσιμα θεωρούνται τα διάφορα
φαγητά που μαγειρεύουμε με τη χρήση ελαίου ή βουτύρου και διαφόρων
καρυκευμάτων, όπως και το κρασί (όταν δεν τρώμε λάδι, δεν πίνουμε και κρασί).
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ
ΝΗΣΤΕΙΩΝ
Νηστεία των
Χριστουγέννων: Η νηστεία
των Χριστουγέννων ξεκινά από τις 15 Νοεμβρίου και διαρκεί έως τις 24
Δεκεμβρίου. Σε όλη τη διάρκειά της απαγορεύεται η κατανάλωση κρέατος και
παραγόντων του. Ψάρι επιτρέπεται να τρώμε κάθε μέρα, εκτός Τετάρτης και
Παρασκευής, οπότε ούτως ή άλλως
20 Μαρτίου 2019
Ψυχανάλυση και πατερική ανάλυση της ψυχής. Ασύμβατα πεδία;
Ψυχανάλυση και πατερική
θεολογία
|
Αθανάσιος Γ. Καΐσης
Το αργότερο
μέσα στη δεκαετία του ’30 δημοσιεύονται και στην Ελλάδα μελέτες με αντικείμενο
τις σχέσεις ψυχολογίας-θρησκείας[1] ή, μεταγενέστερα, και εκείνες της θρησκείας
προς την ψυχανάλυση[2]. Ήδη από το 1915 ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης είχε προβεί
στην πρώτη σύντομη γενική παρουσίαση «του ψυχολογικού συστήματος του Freud»[3],
προσπάθεια που συνεχίστηκε με τις εργασίες των
Γ. Ιμβριώτη
(1924)[4], Σωτηρίου, Έλλης Λαμπρίδη[5], Δ. Κουρέτα[6], Δ. Μωραϊτίδη[7], Κ.
Κωνσταντινίδη[8], Χρ. Ανδρούτσου[9] και αρκετών άλλων[10]. Εισήχθη έτσι και
άρχισε να παγιώνεται βαθμιαία και στη χώρα μας μια στοιχειώδης ψυχαναλυτική
ορολογία, η οποία κατέστησε δυνατή την, μερική έστω, προώθηση της σχετικής
έρευνας[11]. Στη γνωριμία του ελληνικού κοινού με την ψυχανάλυση συντέλεσαν και
οι μεταφράσεις των έργων του Freud, του Jung, του Reich, του Adler και άλλων
επιδόξων ανατόμων της ανθρώπινης ψυχής, που άρχισαν, με διαφορετική ευστοχία
και συνήθως αμφίβολη ποιότητα, να εμφανίζονται πυκνά από το 1925[12]. Ενώ όμως,
μέχρι το 1950, η ψυχολογία και η ψυχανάλυση αποσπασματικά και μεμονωμένα μόνο
απασχόλησαν τους θεολογικούς κύκλους[13], η προσφυγή θεολόγων και μη στα
πορίσματα, τις θέσεις και τις θεωρητικές συλλήψεις της ψυχολογίας[14] και της
ψυχανάλυσης έγινε, στα τελευταία ιδίως χρόνια, συχνότερη και εμβριθέστερη[15].
Αυτό είναι εύλογο, διότι το θρησκευτικό άτομο αποτελεί αντικείμενο
προβληματισμού, όχι μόνο θεολόγων και κοινωνιολόγων, αλλά και ψυχολόγων ή
ψυχαναλυτών.
Ο διάλογος,
ωστόσο, δεν υπήρξε καθόλου ευχερής[16]. Έτσι, η άποψη ότι «η εξοικείωση του
Έλληνα ψυχοθεραπευτή με τα σχετικά φιλοκαλικά κείμενα και τα κείμενα των
Πατέρων... θα έπρεπε να θεωρείται τόσο χρήσιμη όσο και με τα κείμενα του
Φρόυντ»[17], παραμένει μάλλον έκφραση ευσεβούς πόθου.
Διαφαίνονται
πάντως και τάσεις προσέγγισης. Στη διεισδυτική, μεθοδική και καλά τεκμηριωμένη
πραγματεία του, στην οποία καθίσταται άμεσα εμφανής η σύνθεση του προσωπικού
βιώματος με τη συστηματική μελέτη και βαθιά γνώση έργων των νηπτικών, μυστικών
και ησυχαστών Πατέρων
Συναισθηματική Νοημοσύνη EQ: 5 τρόποι να την αναπτύξετε (ΙV)
Συναισθηματική Νοημοσύνη |
ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ 4η: ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΧΙΟΥΜΟΡ ΚΑΙ ΤΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Το χιούμορ, το γέλιο και το παιχνίδι είναι φυσικά
αντίδοτα στις δυσκολίες της ζωής. Ελαφρύνουν το φορτίο μας και βοηθούν να
διατηρηθούν τα πράγματα σε μια προοπτική. Το γέλιο μειώνει το στρες, βελτιώνει
τη διάθεση και επαναφέρει το νευρικό μας σύστημα σε ισορροπία.
Η παιχνιδιάρικη επικοινωνία ενισχύει τη συναισθηματική
νοημοσύνη και μας βοηθάει:
– Να ξεπερνάμε τις δυσκολίες: Βλέποντας τις απογοητεύσεις υπό νέα
οπτική, το γέλιο και το παιχνίδι μας επιτρέπουν να τα καταφέρουμε στις
αντιξοότητες, στις δύσκολες στιγμές και στις αναποδιές.
– Να εξομαλύνουμε τις διαφορές: Χρησιμοποιώντας το χιούμορ συχνά,
μας βοηθάει να πούμε πράγματα, που διαφορετικά θα δυσκολευόμασταν να τα
εκφράσουμε χωρίς να προκαλέσουμε.
– Να χαλαρώσουμε και ταυτόχρονα να ενεργοποιηθούμε: Η παιχνιδιάρικη επικοινωνία
ανακουφίζει από την κούραση και χαλαρώνει το σώμα μας, πράγμα το οποίο μας
επιτρέπει να επαναφορτιστούμε και να ανταποκριθούμε καλύτερα.
– Να γίνουμε πιο δημιουργικοί: Όταν χαλαρώνουμε, ελευθερώνουμε τον
εαυτό μας από αυστηρούς τρόπους σκέψης και ύπαρξης, γινόμαστε δημιουργικοί και
βλέπουμε τις καταστάσεις μέσα από νέες οπτικές.
Πώς να αναπτύξετε την «παιχνιδιάρικη» επικοινωνία:
- Προσπαθήστε να δοκιμάσετε την τακτική του παιχνιδιού: Όσο περισσότερο αστειεύεστε, παίζετε και γελάτε, τόσο πιο εύκολο θα γίνεται.
- Βρείτε ευχάριστες και διασκεδαστικές δραστηριότητες, που σας χαλαρώνουν και σας βοηθούν να βελτιώσετε την παιχνιδιάρικη πλευρά σας.
- Εξασκηθείτε παίζοντας με ζώα, μωρά, μικρά παιδιά και εξωστρεφείς ανθρώπους που τους αρέσουν τα πειράγματα.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ 5η: ΕΠΙΛΥΣΤΕ ΤΙΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΜΕ ΘΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ
Οι συγκρούσεις και οι διαφωνίες είναι αναπόφευκτες
στις σχέσεις. Δύο άνθρωποι πιθανόν δεν μπορούν
19 Μαρτίου 2019
Τα βασικά δικαιώματα του ανθρώπου και η θέση μας στη μεγάλη ανθρώπινη οικογένεια - Βίντεο
Ανθρώπινα δικαιώματα |
Στο βίντεο της ανάρτησης παρουσιάζονται
όλα τα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων και έχει ως
τίτλο: «Τα βασικά δικαιώματα του ανθρώπου
και η θέση μας στη μεγάλη ανθρώπινη οικογένεια». Η δημιουργία του βίντεο πραγματοποιήθηκε στο
πλαίσιο των Προγραμμάτων των Σχολικών Δραστηριοτήτων από το 1ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Τρικάλων κατά το
σχολικό έτος 2015-2016.
18 Μαρτίου 2019
Θεός για μια μέρα - Ντοκιμαντέρ
Θεός για μια μέρα |
Έχει ο σύγχρονος άνθρωπος το
δικαίωμα να αποφασίσει πότε και με ποιόν τρόπο θα εξέλθει από τη ζωή; Όσοι
πάσχουν από ανίατες ασθένειες και βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της ζωής
τους, έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν ένα θάνατο ήρεμο, αξιοπρεπή, χωρίς
αφόρητους πόνους και ταλαιπωρία, στον τόπο και στον χρόνο που οι ίδιοι θα
ορίσουν; Έχουν οι γιατροί το δικαίωμα να απαλλάξουν τους ασθενείς που τους το
ζητούν, από μια ζωή που έχει γίνει μαρτυρική; Ποιος αντέχει και ποιος επιτρέπεται
να είναι Θεός για μια ημέρα;
Τα παραπάνω ερωτήματα προσπαθεί
να διερευνήσει το ντοκιμαντέρ «Θεός για μια ημέρα» από τη σειρά των ντοκιμαντέρ του «Εξάντα». Το
ντοκιμαντέρ μας μεταφέρει θραύσματα από τον σιωπηλό πόλεμο που διεξάγεται
καθημερινά γύρω από τα κρεβάτια των μελλοθάνατων ασθενών, πίσω από τις κλειστές
πόρτες των οικογενειακών εστιών και των ιατρείων. Έναν πόλεμο ιδεολογιών,
θρησκευτικών πεποιθήσεων, κοσμοθεωριών και στάσεων ζωής γύρω από το θέμα του
θανάτου.
Αναζητά τη σημερινή αξία της
αποστροφής του όρκου του Ιπποκράτη που επιτάσσει: «Δε θα χορηγήσω θανατηφόρο
φάρμακο σε κανένα, όσο και αν παρακληθώ, ούτε θα υποδείξω τέτοια συμβουλή»,
μέσα από τα λόγια ιατρών που βοήθησαν ασθενείς τους να πεθάνουν θεωρώντας το
υποχρέωσή τους, και άλλων που το αρνήθηκαν όσο πιεστικά κι αν τους το ζήτησαν.
Τις απόψεις των ασθενών που
επιθυμούν να τους προσφερθεί η δυνατότητα της ευθανασίας, διαδέχονται οι
απόψεις όλων όσων θεωρούν ότι κάτι τέτοιο θα σηματοδοτούσε την πορεία της
17 Μαρτίου 2019
Οι δύο σχολές της Βυζαντινής Αγιογραφίας - animation
Οι δύο σχολές της Βυζαντινής Αγιογραφίας |
Στο βίντεο της παρούσας ανάρτησης παρουσιάζονται εν συντομία οι δυο σχολές (τεχνοτροπίες)
της βυζαντινής αγιογραφίας. Η πρώτη
«σχολή» διαμορφώθηκε στη Θεσσαλονίκη και ονομάζεται «Μακεδονική», έχει δε ως κυριότερο
εκπρόσωπό της τον Μανουήλ Πανσέληνο. Οι φυσιογνωμίες ζωγραφίζονται με ζωηρά
χρώματα και παριστάνονται με φυσικές κινήσεις, ρεαλιστικές, αλλά ταυτόχρονα
εξιδανικευμένες. Φαίνεται δηλαδή στα πρόσωπα, παρόλο που είναι φυσικά, η ένταση
της ψυχής και ο πνευματικός της κόσμος.
Η δεύτερη «σχολή» λέγεται «Κρητική,
ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη και διαμορφώθηκε στην Κρήτη κατά το 16ο
αιώνα, με κυριότερο εκπρόσωπο τον Κρητικό Θεοφάνη. Διαφέρει από τη Μακεδονική,
γιατί είναι περισσότερο παραδοσιακή. Τα πρόσωπα εικονίζονται ασκητικά,
συγκρατημένα, αυστηρά, αλλά συνάμα υποβλητικά και ευγενικά.
16 Μαρτίου 2019
Τι σημαίνει η βιοηθική – Βίντεο
Τι σημαίνει η βιοηθική |
Το βίντεο[1] είναι μια εισαγωγή στη νεοφανή επιστήμη της Βιοηθικής. Πραγματοποιεί μια
ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη της Βιοηθικής κατά τον 20Ο αιώνα και περιγραφεί τους τομείς με τους
οποίους εμπλέκεται η βιοηθική.
Διαπιστώνουμε ότι η βιοηθική δεν περιορίζεται μόνο στην εξέταση των ηθικών διλημμάτων
που προκύπτουν από την αλματώδη ανάπτυξη των βιοεπιστημών, αλλά εμπλέκεται
επίσης και σε άλλα σημαντικά θέματα, όπως είναι τα ηθικά ζητήματα που
προκύπτουν στην πρωτοβάθμια υγειονομική φροντίδα, με ορισμένα κλασικά ηθικά
διλήμματα που υπάρχουν από την αρχαιότητα (πχ αμβλώσεις και ευθανασία) και με ζητήματα που άπτονται της προστασίας
του περιβάλλοντος και της επιβίωσης όλων
15 Μαρτίου 2019
Κλωνοποίηση – εκπαιδευτικό βίντεο
Κλωνοποίηση |
14 Μαρτίου 2019
ΜΑΝ – Η καταστροφική πορεία του ανθρώπου πάνω στη γη σε κινούμενα σχέδια
Η καταστροφική πορεία του ανθρώπου πάνω στη γη |
Η μικρή ταινία[1]
κινούμενων σχεδίων της παρούσας ανάρτησης εξετάζει τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό του περιβάλλον. Παρουσιάζει με τρόπο δραματικό
την αυτοκαταστροφική πορεία του ανθρώπου πάνω στη γη. Ο άνθρωπος από τη χαραυγή της ιστορίας του,
με ολοένα και αυξανόμενους ρυθμούς, εκμεταλλεύεται και καταστρέφει αλόγιστα το
φυσικό του περιβάλλον καθιστώντας προοδευτικά
το σπίτι του, τη γη, έναν τόπο αφιλόξενο για το ανθρωπινό είδος. Το
εξαιρετικό αυτό βίντεο, το οποίο άριστα
μπορεί να
13 Μαρτίου 2019
Παλιά σχολικά βιβλία της Χριστιανική Ηθικής του Μαθήματος των Θρησκευτικών σε pdf. ΜΕΡΟΣ B΄
Χριστιανική ηθική συνταχθείσα κατά
το νεωτάτον του υπουργείου της παιδείας πρόγραμμα προς χρήσιν των μαθητών των Γυμνασίων και των διδασκαλείων [1908] Αλέξανδρος Δ. Καθάρειος |
Στην παρούσα ανάρτηση υπάρχουν 12 παλιά σχολικά βιβλία του μαθήματος της
Χριστιανικής Ηθικής. Τα βιβλία αυτά χρονολογούνται από το 1880 έως το 1976. Πατώντας πάνω στην εικόνα του
βιβλίου της Χριστιανικής Ηθικής που σας ενδιαφέρει μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf.
Τα περισσότερα βιβλία της Χριστιανική Ηθικής απευθύνονταν σε μαθητές της ΣΤ΄ Γυμνασίου ή της Γ΄ Λυκείου αντίστοιχα. Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον έχει η Χριστιανική Ηθική του 1908, η οποία απευθύνονταν όχι μόνο στους μαθητές του Γυμνασίου, αλλά και στους σπουδαστές των Διδασκαλείων. Το βιβλίο αυτό τιτλοφορείται ως: «Χριστιανική ηθική συνταχθείσα κατά το νεωτάτον του υπουργείου της παιδείας πρόγραμμα προς χρήσιν των μαθητών των Γυμνασίων και των διδασκαλείων» με συγγραφέα τον Αλέξανδρο Δ. Καθάρειο. Άξιο ιδιαίτερης μνείας είναι και το βιβλίο της Χριστιανικής ηθικής του 1948, το οποίο συνδυάζονταν με τη φιλοσοφία. Το βιβλίο αυτό έχει ως τίτλο: «Ηθική χριστιανική και φιλοσοφική προς χρήσιν των σπουδαστών των Παιδ. Ακαδημιών, ως και των της Μέσης και Εκκλησιαστικής εκπαιδεύσεως» με συγγραφέα τον Χρήστο Μ. Ενισλείδη.
Επίσης, πατώντας στο παρακάτω σύνδεσμο: Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf, εκατοντάδες σχολικά βιβλία του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (τα οποία σχετίζονται με το μάθημα των θρησκευτικών). Τα βιβλία αυτά χρονολογούνται από το τέλος του 19ου αιώνα έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και είναι από την ιστορική συλλογή του ΙΕΠ.
Επιπρόσθετα, πατώντας στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf τα προηγούμενα βιβλία των Θρησκευτικών: (τα οποία ήταν σε ισχύ έως το διδακτικό έτος 2015 – 2016)
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Δημοτικού
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Γυμνασίου.
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Λυκείου.
Τα περισσότερα βιβλία της Χριστιανική Ηθικής απευθύνονταν σε μαθητές της ΣΤ΄ Γυμνασίου ή της Γ΄ Λυκείου αντίστοιχα. Αξιοσημείωτο ενδιαφέρον έχει η Χριστιανική Ηθική του 1908, η οποία απευθύνονταν όχι μόνο στους μαθητές του Γυμνασίου, αλλά και στους σπουδαστές των Διδασκαλείων. Το βιβλίο αυτό τιτλοφορείται ως: «Χριστιανική ηθική συνταχθείσα κατά το νεωτάτον του υπουργείου της παιδείας πρόγραμμα προς χρήσιν των μαθητών των Γυμνασίων και των διδασκαλείων» με συγγραφέα τον Αλέξανδρο Δ. Καθάρειο. Άξιο ιδιαίτερης μνείας είναι και το βιβλίο της Χριστιανικής ηθικής του 1948, το οποίο συνδυάζονταν με τη φιλοσοφία. Το βιβλίο αυτό έχει ως τίτλο: «Ηθική χριστιανική και φιλοσοφική προς χρήσιν των σπουδαστών των Παιδ. Ακαδημιών, ως και των της Μέσης και Εκκλησιαστικής εκπαιδεύσεως» με συγγραφέα τον Χρήστο Μ. Ενισλείδη.
Επίσης, πατώντας στο παρακάτω σύνδεσμο: Παλιά σχολικά βιβλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf, εκατοντάδες σχολικά βιβλία του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (τα οποία σχετίζονται με το μάθημα των θρησκευτικών). Τα βιβλία αυτά χρονολογούνται από το τέλος του 19ου αιώνα έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και είναι από την ιστορική συλλογή του ΙΕΠ.
Επιπρόσθετα, πατώντας στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε σε pdf τα προηγούμενα βιβλία των Θρησκευτικών: (τα οποία ήταν σε ισχύ έως το διδακτικό έτος 2015 – 2016)
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Δημοτικού
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Γυμνασίου.
Παλιά σχολικά βιβλία (έως το 2016) του Μαθήματος των Θρησκευτικών του Λυκείου.
Χριστιανική Ηθική δια την
ΣΤ΄ τάξιν των Γυμνασίων [1966, 5η Έκδοση] Κ. Παπαπαναγιώτου, Π. Χ. Δορμπαράκης |
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)